Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Imatge d'alta resolució de Pepi Ureña
Fitxa de espectacle
Companyia: Bambalina Teatre Practicable
Duració: 1h. 10'
Estrena: 19 de abril de 2001, en el Teatro Talía de Valencia
Autor: Policarpo, Jaume
Coreografia: Andreu, Cristina
Direcció escènica: Picó, Jorge
Intèrpret: Andreu, Cristina, Durán, David, Giménez, Esperanza, Miralles, Gemma
Il·luminació: Antón, Víctor
Espai escènic: Policarpo, Jaume
Disseny gràfic: Bascuñán, Paco
Fotografia: Ureña, Pepi, Usó, Ciro
Arranjaments musicals: San José, David
Producció: Bambalina Teatre Practicable
Distribució: González, Ángeles
Realització de titelles: Muñoz, Ximo, Policarpo, Jaume
Regiduria: Muñoz, Ximo
Producció executiva: Policarpo, Josep
Música: San José, Víctor Manuel
"Pasionaria" va amanéixer un dia en els nostres caps sense més ni més, perquè sí. Sense la concurrència de la lògica i la raó, una idea rara, raríssima. Penses que la nostra marca d'identitat són les titelles. I ací està, segurament, la resposta: l'accentuada conciència artesana tan característica del funambulista ens fa buscar sempre teatre en brut, matèria prima, MINERAL, i la vida de Dolores és una mina. Conté infinitat de valors amagats en els plecs de la seua biografia. Hem volgut contagiar-nos d'aquestos valors, comprendre'ls, assumir-los d'alguna manera i després expressar-los en viu, en present: la seua devoció per la gent humil, l'inconformisme i la rebel·lió com a resposta a una vida i un destí injustos, l'apel·lació constant a la capacitat de les persones per a transformar la realitat, la conciència de dona lliure, activa, solidària amb les demés dones, l'animadversió cap al poder antic i forçat, als privilegis heretats, a l'explotació. Una passió desmesurada per les idees que la dugueren a caure en moltes contradiccions. Però qui, a aquestes altures, no estima la contradicció enfrontada a una coherència construïda a base d'estratègics silencis, de premeditada ambigüitat i d'interessada prevenció?
El nostre espectacle no pretém ser un document sobre la vida de Dolores Ibárruri, ni recrear la seua vida en l'escenari per a que el públic la conega o la reconega. La nostra aspiració és incorporar-la, beure-la, barrejar-nos amb ella. Ella és el reactiu, el component que propicia el naixement en escena d'eixa calitat d'emocions, imatges i experiències que ens deixen perplexos i cavil·losos, perquè contenen extranys misteris que ens remeten a l'essència del teatre, de la dóna, d'allò que és humà.
Pasionaria amaneció un buen día en nuestras cabezas sin más, porque sí, sin la concurrencia de la lógica y la razón, una idea rara, rarísima, si piensas que nuestra seña de identidad son los títeres. Y aquí está, seguramente, la respuesta: una acentuada conciencia artesanal tan característica del titiritero que nos hace buscar siempre teatro en bruto, materia prima, MINERAL, y la vida de Dolores es una mina. Contienen infinidad de valores escondidos en los pliegues de su biografía. Hemos querido contagiarnos de esos valores, comprenderlos, asumirlos de algún modo y luego expresarlos en vivo, en presente: su devoción por la gente humilde, el inconformismo y la rebeldía como respuesta a una vida y destino injustos, la apelación constante a la capacidad de las personas para transformar la realidad, la conciencia de mujer libre, activa, solidaria con las demás mujeres, la animadversión al poder antiguo y forzoso, a los privilegios heredados, a la explotación. Una pasión desmedida en las ideas que la llevaron a incurrir en muchas contradicciones. ¿Pero quién, a estas alturas, no ama la contradicción enfrentada a una coherencia construida a base de estratégicos silencios, premeditada ambigüedad e interesada prevención?
Nuestro espectáculo no pretende ser un documento sobre la vida de Dolores Ibárruri, ni recrear su vida en el escenario para que el público la conozca o la reconozca. Nuestra aspiración es incorporarla, beberla, mezclarnos con ella. Ella es el reactivo, el componente que propicia el nacimiento en escena de esa calidad de emociones, imágenes y experiencias que nos dejan perplejos y cavilosos, porque contienen raros misterios que nos remiten a la esencia del teatro, de la mujer, de lo humano.
Bambalina Titelles
Teatre Talia: 19/04/2001
L'Altre Espai: 14/12/2006
Paraninfo de la Universidad de Alicante: 17/11/2001
Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
Bibliowasap: 608 29 58 85
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es