Fitxa de espectacle

Don Carlos Infante de España (Lectura dramatizada)


Documents per a consultar en la sala

  • 110/5 Don Carlos Infante de España (Lectura dramatizada)
  • V2269 DVD Programa La Nau 74: Pagagnini, Antígona 18100-7, Jesucristo [...]

Fitxa tècnica

Autor: Schiller, Friedrich
Direcció escènica: Genovés, Vicente S.
Intèrpret: Albiñana Blanco, María, Amador, Carlos, Arias, Ricardo, Belmonte, Desirée, Botella, Salud, Cases, Martín, Costa, María, López, Nuria, Mandli, Juan, Montesinos, José, Moya, Marina, Poveda, Andrés, Ramírez, Alicia, Sanchís, Paco, Soler, José, Vidal, Carlos
Vestuari: Carbonell, Miguel
Ajudant de direcció: Amador, Carlos
Producció delegada: Teatres de la Generalitat
Producció: Palau de les Arts Reina Sofia
Versió: Llovet, Enrique


Més dades


Con motivo de las representaciones de la ópera Don Cario, se recupera la obra teatral Dom Karlos, Infant von Spanien (1787) del dramaturgo, poeta, historiador y filósofo Friedrich Schiller (1759-1805), cuyo argumento inspiró a Francois Joseph Méry y Camille du Locle la elaboración del libreto de la ópera de Verdi. No era la primera vez que el compositor de Busseto recurría a un drama de Schiller: La doncella de Orléans (Die jungfrau von Orléans-, 1801) había servido de base literaria y argumental a la ópera Giovanna d'Arco; Intriga y amor (Kabale and Liebe; 1783) dio lugar a Luisa Miller y Los bandidos (Die Rauber-, 1781) inspiró la trama de I masnadieri. Con anterioridad, otros compositores se habían sentido fascinados por las obras del dramaturgo alemán. Rossini compuso Guillaume Tell sobre el original de Schiller y Donizetti elevó a la cima del bel canto el drama María Stuart (1800). Nacido en Marbach, Wüttemberg (Alemania), Schiller es una de las figuras más destacadas de la literatura alemana y europea. Defensor de la libertad e ideales de la Revolución Francesa, plasmó esta inquietud en la mayor parte de su producción literaria. Su influencia fue crucial en los escritores coetáneos y posteriores. En 1824 Beethoven inmortalizó su figura, al incluir, en el movimiento final de la Novena sinfonía, los conocidos versos An die Freude (Oda a la alegría), escritos por Schiller en 1785.


Amb motiu de les representacions de l'òpera El senyor Guaraní, es recupera l'obra teatral Dom Karlos, infant Von Spanien (1787) del dramaturg, poeta, historiador i filòsof Friedrich Schiller (1759-1805), l'argument del qual va inspirar a Francois Joseph Méry i Camille Du Locle l'elaboració del llibret de l'òpera de Verdi. No era la primera vegada que el compositor de Busseto recorria a un drama de Schiller: La donzella d'Orleans (Die jungfrau Von Orleans-, 1801) havia servit de base literària i argumental a l'òpera Giovanna d'Arco; Intriga i amor (Kabale and Liebe; 1783) va donar lloc a Luisa Miller i Els bandits (Die Rauber-, 1781) va inspirar la trama de I masnadieri. Amb anterioritat, altres compositors s'havien sentit fascinats per les obres del dramaturg alemany. Rossini va compondre Guillaume Tell sobre l'original de Schiller i Donizetti va elevar a la cima del bel cant el drama María Stuart (1800). Nascut en Marbach, Wüttemberg (Alemanya), Schiller és una de les figures més destacades de la literatura alemanya i europea. Defensor de la llibertat i ideals de la Revolució Francesa, Va plasmar esta inquietud en la major part de la seua producció literària. La seua influència va ser crucial en els escriptors coetanis i posteriors. En 1824 Beethoven va immortaliltzar la seua figura, a l'incloure, en el moviment final de la Novena simfonia, els coneguts versos An Die Freude (Oda a l'alegria), escrits per Schiller en 1785.


Representacions

Palau de les Arts Reina Sofía: 17/12/2007


Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es