Fitxa de espectacle

María La Jabalina (1942-1917)

Companyia: Companyia Hongaresa de Teatre
Estrena: 25 de Enero de 2008, Casa Cultura de Port de Sagunt


Documents per a consultar en la sala

  • DT/2293 'María la jabalina' postal

Fitxa tècnica

Autor: López, Lola
Dirección: López, Lola
Intérprete: López, Lola
Iluminación: Escriche, Raquel
Vestuario: Ruiz, Paquita
Realización de utillaje: Gonçalves, Damián
Diseño gráfico: Gonçalves, Damián
Ayudante de dirección: Vilata, Fèlix
Producción: Companyia Hongaresa de Teatre
Textos: Aguirre, Paca, Alberti, Rafael, Girona, Manuel, Vallejo, César
Sonido: Alarcón, Miguel
Audiovisual: Ribes, Giovanna


Més dades


Espectacle creat a partir de la vida de la miliciana anarquista María "La Javalina" nascuda en Port de Sagunt i última dona afusellada pel franquisme. Els documents i testimonis històrics permeten rastrejar la seua vida, desvelant-se un periple vital propi dels personatges tràgics.
Darrere d'anys de lluita de classe i combats en el front de la Guerra Civil espanyola, va acabar presa i afusellada pel ban franquista.
En vida va ser vista com un àngel lluitador, generosa i entregada a la causa anarquista per a la construcció d'un món on tots fórem tractats per igual.
Altres ulls, la van veure en l'extrem oposat, com un monstre assassí i sense principis morals, entregada a una orgia de mort i sexe.
La dita fragmentació es fa a partir dels distints desitjos bons i roïns. Les imatges que la veuen com un monstre, com les creades per Reboll. I les imatges que la veuen com un àngel, creades per sa mare Isabel i la seua germana Carmen.
Veurem i ens interrogarem sobre este àngel i este dimoni.
María López rep en 2006 l'encàrrec de la poeta Paca Aguirre de comptar una història verdadera de dones dels anys 30.
Es troba llavors amb la biografia de Maria "La Javalina" de Manuel Girona i durant un any busseja en a l'empremtes que han quedat de la seua memòria: relats, documents, cartes, delacions, sentències..
Este és el relat dels rastres de Maria "La Javalina".


Espectáculo creado a partir de la vida de la miliciana anarquista María "La Jabalina" nacida en Puerto de Sagunto y última mujer fusilada por el franquismo. Los documentos y testimonios históricos permiten rastrear su vida, desvelándose un periplo vital propio de los personajes trágicos.
Tras años de lucha de clase y combates en el frente de la Guerra Civil española, acabó presa y fusilada por el bando franquista.
En vida fue vista como un ángel luchador, generosa y entregada a la causa anarquista para la construcción de un mundo donde todos fuéramos tratados por igual.
Otros ojos, la vieron en el extremo opuesto, como un monstruo asesino y sin principios morales, entregada a una orgía de muerte y sexo.
Dicha fragmentación se hace a partir de los distintos deseos buenos y malos. Las imágenes que la ven como un monstruo, como las creadas por Rebollo. Y las imágenes que la ven como un ángel, creadas por su madre Isabel y su hermana Carmen.
Veremos y nos interrogaremos sobre este ángel y este demonio.
María López recibe en 2006 el encargo de la poeta Paca Aguirre de contar una historia verdadera de mujeres de los años 30.
Se encuentra entonces con la biografía de Maria "La Jabalina" de Manuel Girona y durante un año bucea en al huellas que han quedado de su memoria: relatos, documentos, cartas, delaciones, sentencias..
Este es el relato de los rastros de Maria "La Jabalina".


Representacions

Casa de Cultura de Port de Sagunt: 25/11/2008
Sala Matilde Salvador: 28/11/2008
Sala Ultramar: 11/09/2013


Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre_ivc@gva.es
medina_fer@gva.es