Fortuny Marzo, Jesica

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Fortuny Marzo, Jesica

Data de naixement: 1983
Població: Picassent (València)
Dècada: Dècada dels 80's

Trajectòria

La trajectòria de Fortuny està molt lligada a l’Escola Municipal de Teatre de Picassent (EMT), on comença a formar-se com a actriu a partir de 1997. Tot al llarg d’aquesta formació, intervé en nombroses mostres amb obres de Calders, Ionesco o Sanchis Sinisterra, entre altres, i en diferents propostes de teatre familiar. Molt prompte, amb la seua experiència en diversos treballs d’animació des de 1999, Fortuny descobreix el potencial del teatre com a ferramenta pedagògica per als més joves. De fet, entre 2001 i 2004, comença la seua tasca docent a l’EMT de Llombai. 

L’any 2001, quan entra a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València (ESAD), assisteix a una sèrie de cursos especialitzats en creació literària, mim, clown, dansa, expressió corporal o acrobàcia, amb professionals com Sergio Claramunt, Pep Sobradelo o Lipi Hernández. Tot al llarg de la seua etapa a l’ESAD, entre 2001 i 2006, l’autora continuarà present en l’activitat de la seua escola. Forma part d’una de les agrupacions sorgides de l’EMT, Teatre del Galliner, dirigida per Elsa Tronchoni. Amb aquest grup, participa en diversos certàmens de Catalunya i del País Valencià amb muntatges com Narcís (2002) i El cerco (2003), de Max Aub, o No aptos (2005), de Pep Laza. A aquests muntatges, caldria afegir-hi els realitzats a l’ESAD com El testigo oïdor: 50 caracteres (2005), d’Elias Canetti, amb direcció d’Antonio Díaz Zamora. 

A partir de 2007, i fins l’actualitat, forma part del cos del professorat de l’EMT de Picassent amb diversos grups al seu càrrec. A més de la docència, entre 2008 i 2012, s’encarrega de la coordinació i gestió del Festival Teatram, organitzat per l’EMT i Teatre del Galliner, on es conjuga programació i formació mitjançant classes magistrals. Fortuny mostra el seu interès també per l’àmbit de la gestió i fa diversos cursos a la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) i a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP).  

L’arribada a l’escriptura teatral es dóna de manera natural dins la pràctica docent. A partir de 2009, comença a fer diverses adaptacions per a les mostres dels seus grups de teatre de l’EMT. Progressivament, a partir de l’experiència docent i el treball amb grups de diversitat funcional i persones en risc d’exclusió social, Fortuny es preocupa per la vessant més social i terapèutica del teatre. Precisament, la seua primera peça, Nora (2012), sorgeix del treball amb un grup de dones víctimes de violència de gènere i maltractament psicològic. L’obra s’estrena el Dia Internacional contra la Violència de Gènere a la Casa de Cultura de Picassent, amb direcció de Pau Blanco i interpretació de l’autora. A partir d’aleshores, l’obra ha girat fins a hui per nombroses poblacions del País Valencià. Des de la seua publicació en 2016, ja va per la tercera edició, Fortuny participa en el Programa d’Animació a la Lectura d’ESO i Batxillerat impulsat per l’editorial Bromera, visitant biblioteques i instituts de tot el territori. Des de 2017 fins a l’actualitat, imparteix tallers en Instituts de secundària de Teatre a l’aula, “El teatre contra la violència masclista”. A més a més, des de 2016, imparteix tallers de “Tècniques teatrals” per a centres escolars de Picassent, amb l’objectiu de fer del teatre una eina transversal, aplicable durant les classes, així com per donar a conéixer l'EMT, escola que coordina actualment.  

D’altra part, a partir de 2014, Fortuny ha desenvolupat la vessant terapèutica del teatre mitjançant tallers de comunicació no verbal, en programes d’inserció laboral per a dones i, sobretot, realitzant el Postgrau en Psicoexpressió en l’Educació de l’Institut IASE, en 2015. Des de 2016, forma part de l’equip docent i d’investigació de l’escola EPSHIUM (IASE) de València, i s’encarrega de l’especialitat en tècniques dramàtiques i narratives en psicoexpressió del màster de Teràpies expressives, programes internacionals i el Postgrau en cos i moviment.   

Els últims anys, i des de l’experiència amb Nora, Fortuny escriu els seus textos en el mateix procés de treball escènic i destinats a uns grups concrets de l’EMT. Als primers títols, 3,2,1... Destí Igualtat (2016) o Testimoni d’una lluita (2017), en seguiran altres com Sempre amb tu (2017), sorgida amb l’objectiu d’afrontar la pèrdua d’éssers estimats. Des d’aleshores, aquesta peça es recupera cada any i la recaptació és per la lluita contra el càncer. L’última estrena en aquesta línia ha sigut Les xiques mandarina (2019), resultat de l’exploració de la sexualitat i feminitat amb un grup de dones d’edat avançada. 

En aquest període, Fortuny també ha desenvolupat amb la companyia Survivors Produccions una línia de treball més lúdica, pròxima al cafè-teatre, que té les seues arrels al Festival Kafre Teatre de Picassent. Actualment, l’autora és la directora d’aquesta companyia, fundada en 2014 junt amb els intèrprets Adrià Soria, Teresa Miedes, Aida Melero i David Merino. Fins ara, han estrenat Per l’amor de Déu, amb nosaltres trobaràs el camí (2014) i Come in man. Quan el principi és el final (2016), ambdues propostes nascudes a partir de la creació col·lectiva. En 2019, han estrenat l’espectacle familiar Històries inacabades, de Pasqual Alapont. Actualment, l’autora continua sent la directora de Survivors Produccions i amb la coordinació de l’EMT de Picassent i encarregant-se d’alguns dels seus muntatges escènics.  

Fortuny pertany a l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors de Teatre des de 2017. Recentment, ha començat a col·laborar a la revista Saó amb articles al voltant de temes teatrals. 

Trajectòria actualitzada JUNY 2021
© Xavier Puchades

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2012. Nora. Direcció Pau Blanco. Produccions El Soterrani. Casa de Cultura, Picassent.
2015. Come in man. Quan el principi és el final. Creació col·lectiva. Survivors Produccions. Café la Plaça, Carcaixent.
2016. 3,2,1... Destí Igualtat. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent
2017. Testimoni d’una lluita. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent
2017. Sempre amb tu. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent. 
2019. Les xiques mandarina. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent. 

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

2014. Per l’amor de Déu, amb nosaltres trobaràs el camí, a partir d‘Una nit robada a la vida, de Mercè Climent. Creació col·lectiva. Survivors Produccions. La Marjal Café Bar, Silla.
2015. La ratonera o algo así, versió de La ratonera d’Agatha Cristie. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent. 
2016. Jocs del Destí, versió de Retrobaments de Jerónimo Cornelles. Direcció de l’autora. Escola Municipal de Teatre de Picassent. Casa de Cultura, Picassent.  

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2016. Nora. Editorial Bromera, Alzira. 

Reflexió i investigació teatral de l'autor: premsa, publicacions culturals i especialitzades

2017. “El teatre com a instrument terapèutic”, escrit amb Vicent Tronchoni. Revista Saó, setembre. 
2019. “Tot gran poder comporta una gran responsabilitat”. Revista Saó, abril. 
2019. "Llegir teatre". Revista Saó, desembre.
2021. "Els enderrocs d'una crisi". Revista Saó, gener.

Obra traduïda

Castellà
2018. Nora. Editorial Algar, Alzira. 

Obra premiada

2016. Premi del públic Festival Escènia, per Nora
2018. Premi Buero Vallejo de Teatro Joven de la Fundación Coca Cola en la Comunitat Valenciana, per Sempre amb tu

Bibliografia

Articles, capítols, pròlegs

ROSSELLÓ, R. (2018). “L’autoria teatral valenciana del segle XXI: la consolidació de noves veus”. Revista d'Estudis Catalans, 31, Friburg de Brisgòvia, p. 313-343.
TRONCHONI, S. (2016). “Dossier pedagògic. Nora: de la submissió a la reconstrucció”. Nora, de Jesica Fortuny. Editorial Bromera, Alzira, p. 53-100. 
-(2018). “Dosier pedagógico. Nora: de la sumisión a la reconstrucción”. Nora, de Jesica Fortuny. Editorial Algar, Alzira, p. 65-124. 

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

CALAFAT, F. (2018). “Hi ha futur en la literatura valenciana?”. Diario.es València, 25 d’abril.  
CIGES, T. (2017). “25 escriptores valencianes actuals que has de conèixer”. Saó, octubre. 
CULTURPLAZA (2017). “La situació de la mujer en la cultura a debate en la Sala Russafa”. Culturplaza, 27 de febrer. 
DONAT, B. (2017). "¿Quién teme a la publicación de textos teatrales?". Culturplaza, 3 de maig.
INFOGUIA VALÈNCIA (2019). “El grup de dones de l’Escola Municipal de Teatre posà en escena l’obra Les xiques mandarina”. Infoguiavalencia.com, 11 d’abril. 
MOMBELL, D. (2014) “A la espera de la libertad: Nora de Jessica Fortuny”. VEU Universitat d’Alacant, febrer. 
MORATALLA, P. (2019). “Teatro para el emponderamiento femenino”. Revista digital 360 grados express, juny. 
MORENO CONGOST, J.L. (2020). "Nora, de Jésica Fortuny". La Veu de Llibres, 13 de juny.
PUCHADES, X. (2016). “Més enllà d’un teatre a peu d’escola”. L’Illa, núm. 69, Alzira.

Enllaços

https://jesicafortuny.com
https://aveet.eu/fortuny-jesica/
http://autorsalesaules.com/2018/04/06/jesica-fortuny-marzo/

Entrevistes
https://www.youtube.com/watch?v=M5zlleR_GNg&fbclid=IwAR26NnBNhrHdoeL9jbppUdTt-bnkJqt6IKUfMKrA1IvfU4xsUXzCR5xTR0E

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: Ramon X. Rosselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es