Calinca, Tadeus

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Calinca, Tadeus

Data de naixement: 12/04/68
Població: Xàtiva
Dècada: Dècada dels 60's

Trajectòria

Llicenciat en Filologia Anglogermànica. La seua vinculació amb la professió teatral és molt indirecta, no ha assistit a cursos d’escriptura ni exerceix altres funcions teatrals que no siga la d’escriure teatre i en valencià. Ni tan sols presenta els seus textos a premis. En el programa de mà d’una de les seues obres, s’explica aquest posicionament: Tadeus Calinca pretén mantindre’s al marge del món de l’escenari per a aferrar-se al que ell mateix denomina, ingènuament, “món real”. Per tant, estem davant d’un autor autodidacta, completament autònom de grups i escoles, i sense intenció de formar companyia pròpia.

Els seus primers escrits són en castellà: La muerte de Antonio Cuchara, text inèdit que data de finals dels 80. No serà fins a mitjan anys 90 quan, en l’àmbit del teatre universitari anglés (Sheffield 1992-1994), reprenga l’escriptura dramàtica amb Cuatro ladrones y un problema. En 1995, estrena el seu primer treball, El gran Paulo, producció de Teatre de la Lluna de Xàtiva, amb direcció de Víctor Torres i del propi autor. Quatre anys després, la mateixa companyia estrena la seua segona peça, Phöebon, que es representa amb èxit en el circuit alternatiu valencià.

En aquest primer període, fins a principis del 2000, serà el més productiu de Calinca amb peces extenses com Ànecs migratoris (1997), El genet blau (1999) o El mite de la caverna (2000); així com a diverses peces breus: Sarcasme (1998), Hipnosi (1999), Esquerdes en la paret (2005) o Les lletres (2006). Alguns d’aquests textos han sigut publicats i hi ha versions en castellà d'El jinete azul, Grietas en al pared, Las Letras, Sarcasme y Phöebon.

En 2013, dins d’un cicle organitzat per l’SGAE de València, es fa una lectura dramatitzada d’El genet blau, amb direcció de Xavier Puchades; i en 2015, s’estrena Hipnosi a Barcelona, de la ma d’Elies Barberà i la seua companyia Teatre de l’Enjòit. Davant de la dificultat de veure els seus textos en escena, l’autor va decidir allunyar-se novament del teatre, potser definitivament aquesta vegada, i dedicar-se a la narrativa històrica. Fins al moment, ha publicat dos novel·les Monte Alma (2016) i Príncipes Mundi (2018); i dos relats, Borghildur (2019) i Perígrafes (2020). 

Trajectòria actualitzada JUNY 2021
© Xavier Puchades    

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

1995. El Gran Paulo. Dirección Víctor Torres y Tadeus Calinca. Teatre de la Lluna. I Mostra de
Teatre i Dansa, Xàtiva, Valencia.
1999. Piero Mancini + El Gran Paulo. Dirección Víctor Torres. Teatre de la Lluna. Sala Palmireno,
Valencia.
1999. Phoëbon. Dirección Víctor Torres. Teatre de la Lluna. Sala Círculo, Valencia.
2015. Hipnosi. Dirección Elies Barberà. Espai Teatre de l'Enjòlit, Barcelona.

Lectures dramatitzades (Internacionals)

1999. Sarcasme. Dirección Víctor Torres. Teatre de la Lluna. Sala Círculo, Valencia.
2013. El genet blau. Dirección Xavier Puchades. Teatrencompanyia. Ciclo de Lecturas
Dramatizadass de la SGAE. Sala Ultramar, Valencia.

Obra publicada

Textos dramàtics originals

1999. Phöebon. Parnaseo, Universitat de València.
2001. Hipnosi. Acotaciones de la caja negra, nº 4, Universitat de València.
2002. Piero Mancini. Revista Art Teatral, nº 15, Valencia.
2004. El genet blau, en Teatre valencià contemporani. Tres i Quatre, Valencia.
2005. Esquerdes en la paret. Stichomythia, 3. Universitat de València, Valencia.
2008. Les lletres. Stichomythia, 6, Universitat de València, Valencia.
2013. Sarcasme. En Metodologías teatrales aplicadas a las nuevas dramaturgias contemporáneas. Ed. Episkenion, Valencia.

Narrativa

2016. Monte Alma. Alupa Editorial, Valencia. 
2018. Príncipes Mundi. Alupa Editorial, Valecia. 
2019. Borghildur, en Ser el mejor de los hombres, Flores que el río lleva lejos, y otros relatos (XI Concurso Hislibrir) VV.AA. Ediciones Evohé, Madrid. (relato breve).
2020. Perígrafes, en Amigo mío, Las justas florales, y otros relatos (XII Concurso Hislibris) VV.AA. Ediciones Evohé, Madrid. (relato largo)

Reflexió i investigació teatral de l'autor: programes de mà

1999. Programa de mano de Phoëbon, Teatre de la Lluna.
2013. “Ah, pero el teatro era esto”. En Metodologías teatrales aplicadas a las nuevas
dramaturgias contemporáneas. Ed. Episkenion, Valencia, 2013.

Obra traduïda

CASTELLANO
1999. Phöebon. Parnaseo, Universitat de València.
2005. Grietas en la pared. Stichomythia, 3, Universitat de València, Valencia.
2008. Las letras. Stichomythia, 6, Universitat de València, Valencia.
2013. Sarcasmo. En Metodologías teatrales aplicadas a las nuevas dramaturgias contemporáneas. Ed. Episkenion, Valencia.

Obra premiada

1999. Accésit al mejor espectáculo en el Vila de Mislata. Valencia, por Phöebon.

Bibliografia

Llibres

 


 

 

Articles, capítols, pròlegs

PUCHADES, X. (2013). Programa de mano lectura dramatizada de El genet blau.
https://xavierpuchades.wordpress.com/2013-el-genet-blau-de-tadeus-calinca/
SIRERA, J. Ll. (1999). “Tadeus Calinca y el teatro en catalán en el País Valenciano”, prólogo a la edición de PhöebonParnaseo, Universitat de València, 1999.
(2002). “Tadeus Calinca, una apuesta por la coherencia”. Art Teatral,15, Valencia, p.111-115.
(2004). Prólogo a Teatre valencià contemporani. Tres i Quatre, Valencia.

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

AGENCIA EUROPA PRESS (1999). “ El concurs Vila de Mislata ofereix un monòleg de Teatre La Lluna”. Levante, 24 de septiembre.
-(2013). “El ciclo de lecturas dramatizadas de la SGAE prosigue con El genet blau de Tadeus Calinca”. 29 de noviembre.
ALIAGA, X (2013). “El genet blau cavalca (ressenya en tres actes)”.
http://sotalacreueta.blogspot.com.es
BELEÑA, J. (1999). “Teatre dels Vents d'Aldaia acapara les nominacions a Mislata”. Levante, 4 de diciembre.
BROX, O. (2018). "Tadeus Calinca. Tiempos convulsos". Détour, 27 de julio. 
DIAGO, N. (1999). “Experimentación y riesgo”. Cartelera Turia, 5-11 de julio.
GARZÓ, A. (2000). “Elies Barberà presenta mañana su obra Quaranta contes breus”. Levante, 25 de abril.
PINYANA, I. (1998). “I Mostra de Teatre”. La Figa de Pala, Xàtiva, marzo.
PUCHADES, X. (2000). “Trabajos atemporales”. Mondo Sonoro, 60, Valencia, febrero.
RUÍZ, R. (2000). “Teatre de la LLuna triunfó el sábado en Navarrés con su obra Phoëbon”. Levante, 11 de octubre.
SIRERA, J. Ll. (2013). “El genet blau”, No somos critic@s, Episkenion, València.
TORTOSA, V. (1999). “ Un grisáceo oficinista”. Qué y Dónde, 21-27 de junio.

Enllaços

- http://parnaseo.uv.es/Ars/Autores/Calinca/autor/calinca.htm
- http://tadeuscalinca.blogspot.com.es/
- http://www.fundacioromea.com/index.php?page=banc_teatre_autors&id_autor=59&letter=7#a59
- tadeuscalinca@gmail.com

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: Ramon X. Rosselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es