Bellido, Mafalda

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Bellido, Mafalda

Data de naixement: 15/09/1975
Població: Barcelona
Dècada: Dècada dels 70's

Trajectòria

Nascuda a Barcelona, la seua família es trasllada a viure a Altura (Castelló) quan tenia quatre anys. Entre 2001 i 2005, Bellido col·labora com a redactora i corresponsal de premsa de l’Alto Palancia en els diaris Escavia Informació, Heraldo de Castellón i El Mundo Castellón al Día.
 
En 2005, comença a estudiar interpretació a l’Escola d’Art Dramàtic de València (ESAD), on es llicencia a l’any 2009. Tot al llarg de la carrera, realitza cursos complementaris d’interpretació amb Rosana Pastor, Miguel Crespi, Chema Cardeña o Gabriel Garbisu, entre altres. A la mateixa escola actua en diversos muntatges com Una explosión de vitalidad de ámbito mundial (2009), dirigida per Alejandro Jornet, a partir de dos peces de Tenneesse Williams; El absurdo de lo cotidiano (2008), inspirada en l’obra de Harold Pinter i amb direcció de Sefa Melió; o El deseo atrapado por la cola (2007), de Pablo Picasso, dirigida per Lola López. Participa també en un dels muntatges del Premi Nuevos Tiempos: Trashumantes (2007), de Ferran Garrigues, dirigida per Ita Aagaard i estrenada a la Sala Off. Eixe mateix any, és becada en ajudantia de direcció en una obra de la
companyia Arden Teatro, Muladar, de Chema Cardeña i Toni Aparisi.
 
En 2010, una vegada es llicencia, funda la companyia La Perrica de Jerez junt amb dos companys de l’ESAD, Blanca Martínez i José Miguel Ortiz. Lola López, membre de l’Hongaresa de Teatre i professora de Bellido en l’ESAD, s’encarregarà de dirigir els tres
treballs de la companyia: Ilusionistas (2010), de Lluïsa Cunillé; Húngaros (2011), de Lluïsa Cunillé i Paco Zarzoso; i la coproducció amb l’Hongaresa de Teatre, Salón Primavera (2013), també de Cunillé i Zarzoso. Bellido actua en totes aquestes peces i, a més, fa d’ajudant de direcció d’altres produccions de l’Hongaresa com Patos Salvajes (2011) o Hilvanando cielos (2012). El vincle establert amb l’Hongaresa es referma en la cogestió de la Sala Ultramar entre 2012 i 2015, un espai alternatiu que funden amb altres professionals del teatre valencià.
 
Si Lola López és clau en la formació actoral de Bellido, Zarzoso ho serà en la seua formació com a autora dramàtica. Tot al llarg del període en l’ESAD, Bellido havia escrit els seus primers relats i escenes teatrals. De fet, en 2011, guanya el Concurso Internacional de Relatos Max Aub amb La mirada abisal. Amb l’objectiu d’aprofundir en l’escriptura dramàtica, assistirà a diversos cursos impartits per aquest autor entre 2010 i 2013. El primer, una introducció a la literatura dramàtica al Port de Sagunt i l’últim a la SGAE, “Hacia un teatro inflamable”. De la reflexió al voltant del “teatro ebrio” als tallers de Zarzoso, sorgeix un espectacle col·lectiu, La ronda del miedo (2013). Obra coescrita per alumnes del curs “In vino veritas” (2012) en la qual participen Guadalupe Sáez, Marta Chust, María Cárdenas, Carmen Valera, Sonia Alejo i Javier Sahuquillo, aquest últim s’encarrega de la direcció. L’obra s’estrena a la Sala Ultramar i Bellido intervé com a actriu. De l’experiència d’aquests cursos naix el seu primer text dramàtic: La primavera de las Galápagos (2011-2012), una de les escenes del qual es publicarà en la revista de teatre Ukränia en 2013. Aprofitant la presentació de la revista, es farà la lectura dramatitzada d’una part d’aquesta peça.
 
Finalment, Bellido estrena el seu primer text en un projecte d’escriptura múltiple, Abelles (2013), encàrrec del Grup Assaig de la Universitat de València. Aquest text va signat per Las Federicas, un col·lectiu composat, entre altres, per alumnes de Zarzoso: Sonia Alejo, Guadalupe Sáez o Carmen Valera, aquestes dos últimes formen part igualment de l’equip de la Sala Ultramar. Precisament en aquesta sala, Bellido estrena el seu segon treball, la peça breu Espérame en Mombasa (2014), en el III Cicle de Breves de Teatro, dirigida i interpretada per l’autora. Des d’aleshores, estrena de manera regular amb la seua nova companyia La Zafirina (2015): Yo maté a Carmencita Polo (2015), peça breu interpretada per l’autora i dirigida per L. López, s’estrenarà al Festival Cabanyal Íntim; i Como si el fuego ni fuera conmigo (2016), guanyadora del I Certamen de Autoria de Ultramar – SGAE, obra tutoritzada per Xavier Puchades i dirigida per la mateixa Bellido. Aquesta serà l’única peça pròpia en què no intervindrà com a actriu.
 
Convé citar, igualment, la tasca pedagògica teatral que realitza l’autora a Altura, Sogorb i Rocafort. Va començar en 2008 amb tallers de dramatització i teatre per a grups infantils; després, a partir de 2010, imparteix tallers d’expressió oral i teatre per a adults; i des de 2014 fins a l’actualitat, s’encarrega de l’Escola Municipal de Teatre  de Sogorb, en les mostres finals de la qual ha dirigit dramatúrgies pròpies a partir de relats de Max Aub o de peces de Sanchis Sinisterra, entre altres.
 
En els últims anys, com a actriu, a més d’aparéixer en la majoria de les seues obres, ha intervingut a la producció de l’Hongaresa de Teatre La cantant calba al McDonald’s (2016), de Lluïsa Cunillé. Quant a l’audiovisual, ha intervingut en una sèrie de llargmetratges com: Efecto coyote (2007), de Tomás Motos i Vicente Navarro; Dad la cara (2009), de Joan Montaner; i Dimitir o no (2010), dins del projecte col·lectiu Tots a una veu, dirigit per Paco Barreda. També participa en curtmetratges com: Lo que nos separa (2008), d'Elena Alpáñez; Encuentros (2008), d’Ángel Farina; Cireres i bacores (2010), de Sara Calabuig; o Error 404 (2015) i Historia de un tenista (2015), dirigits per Sergio Serrano.
 
Recentment, ha començat a rebre encàrrecs com a autora dramàtica: Hijos de Verónica (Generación del miedo) (2016), coescrita amb María Cárdenas, Guadalupe Sáez, Amparo Vayá, Anna Albaladejo i Paula Llorens, s’estrena en el festival Russafa Escènica amb direcció i dramatúrgia de Jerónimo Cornelles; i Lou Salomé. El carácter de un gato, dirigida per Paloma Arza i estrenada a la Sala Trono de Tarragona. D’altra banda, ha continuat escrivint relats: El vendedor de jabón de olor (2015), finalista en el Certamen Villa Colindres; Estrago (2016), finalista en el concurs anual de Relatos en Cadena, de la
Cadena Ser; i ha començat a escriure contes il·lustrats infantils com Compra’m un toll (2017). Aquest mateix any, rep una ajuda a la creació de l’Institut Valencià de Cultura per a escriure una nova obra de teatre i guanya el II Torneig de Dramatúrgia Valenciana de Creador.es amb Chucho, obra que s’estrenarà a la Sala Ultramar en 2018, amb direcció de Xavier Puchades i producció de La Zafirina. El seu darrer text, Los que comen tierra (2018) va ser seleccionat en el I Laboratori Insula Dramataria Josep Lluís Sirera, del la qual, de moment, s’ha fet una lectura dramatitzada a la seu de la SGAE de València amb direcció de la pròpia autora.
 
Actualment, Bellido pertany a l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors de Teatre (AVEET) i apareix al portal de “dramaturgias de ahora”, Contexto Teatral.

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2013. Abelles, direcció Pep Sanchis. Grup Assaig de la Universitat de València, Sala Matilde Salvador, València.
2014. Espérame en Mombasa, direcció de l’autora. Sala Ultramar, València.
2015. Yo maté a Carmencita Polo, direcció L. López. Cabanyal Íntim, València.
2016. Hijos de Verónica (Generación del miedo), coescrita amb María Cárdenas, Guada Sáez, Amparo Vayá, Anna Albaladejo i Paula Llorens- Direcció i dramatúrgia Jerónimo Cornelles. Festival Russafa Escènica. Sala Russafa, València.
2016. Como si el fuego no fuera contigo, direcció de l’autora. Cía. La Zafirina. Sala Ultramar, València.
2016. Lou Salomé. El carácter de un gato, direcció Paloma Arza. Sala Trono, Tarragona.

Lectures dramatitzades (Nacionals)

2013. La primavera de los Galápagos (fragment). Presentació Revista teatral Ukranïa, València.
2016. Como si el fuego no fuera contigo, direcció de l’autora. Residència d’Autoria Ultramar – SGAE. Sala Ultramar, València.
2018. Los que comen tierra, direcció de l’autora. Insula Dramataria Josep Lluís Sirera – Institut Valencià de Cultura, SGAE, València.

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2013. La primavera de los Galápagos. Fragment publicat en Revista teatral Ukranïa, València.
2014. Espérame en Mombasa. Breves de Teatro III. Autoedició Sala Ultramar, València.
2016. Hijos de Verónica (Generación del miedo). El Petit Editor, Cullera.
2016. Como si el fuego no fuera contigo. Teatro Autor Exprés. Fundación SGAE, Madrid.

Narrativa
2011. La mirada abisal. Fundación Max Aub, Segorbe.
2015. El vendedor de jabón de olor. XVII Certament Literario de Relato Breve Villa de Colindres, Ayuntamiento de Colindres.
 
 

Obra premiada

2015. I Premi Autoria Ultramar, per Como si el fuego no fuera contigo.
 
Ajuda a la creació
2017. Ajuda a la creació de l’Institut Valencià de Cultura.

Altres premis
2011. Premio Internacional de Cuentos Max Aub, per La mirada abisal.
2015. Accésit XVII Certamen Literario de Relato Breve Villa de Colindres, per El vendedor de jabón de olor.
2016. Finalista en el concurs anual de Relatos en Cadena, de la Cadena Ser, amb Estrago.

 

Bibliografia

Articles, capítols, pròlegs

ALEJO, S. (2012). “Acerca de la primavera de las Galápagos”. Revista teatral Ukränia, 2, p. 35.
CORNELLES, J. (2016). Pròleg a Hijos de Verónica (Generación del miedo). El Petit Editor, Cullera, p. 35-39.
PARDO, P. (2016). “Dona i creació escènica al País Valencià (2005-2014)”. Revista L’Aiguadolç, 45, p. 29-43.
PUCHADES, X. (2016). “Escribir es ir descubriendo lo que se quiere escribir”. Pròleg a Como si el fuego no fuera contigo. Teatro Autor Exprés. Fundación SGAE, Madrid, p.7-12.
ROSSELLÓ, R. X. (2016). “Las autores asaltan los escenarios valencianos del siglo XXI”, introducció a Hijos de Verónica (Generación del miedo). El Petit Editor, Cullera, p. 9-33.

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

DONAT, B. (2016). “Las dramaturgas dan voz a las mujeres silenciades durante el franquismo”. Culturplaza, 21 de desembre.
-(2017). “Bienvenidos al pressing catch de la lectura dramatitzada”. Culturplaza, 12 de juliol.
EFE (2016). “El teatro Escalante abre al público adulto con su cicló de Memoria Histórica”. La Vanguardia, 25 de novembre.
ESPEJO TRENAS, A. (2016). “Llamas que no extingien la esperanza”. No somos críticos. Episkenion, 7 de desembre.
GARÍN, I. (2016). “Laberintos de memòria”. Cartelera Turia, 13 d’octubre.
MOLERO, R. (2016). “Heridas abiertas”. Levante, 8 d’octubre.
PEIRÓ, J. V. (2016). “Ruzafa es el escenario”. Las Provincias, 24 de setembre.
-(2016). “La memòria es para los valientes”. Las Provincias, 15 d’octubre.
TORREJÓN, C. (2016). “Rotundo éxito del Festival Dos Pasos de Teatro” InfoPalencia.com, 30 d’octubre.
-(2017). “Babiloni y Valenciano reciben el Premio Max Aub”. InfoPalencia.com, 11 de juny.

Enllaços

http://aveet.eu/bellido-mafalda/
http://www.aapv.es/dbellido_m.html
Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: R. X. Roselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre_ivc@gva.es
medina_fer@gva.es