Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.
Fitxa d'autor en Dramatea
Des de molt jove, l’autora va formar-se com a saxofonista en l’Escola de Música d’Aiora i, per un temps, va pertànyer a la banda de la Sociedad Musical Ayorense. En 2014, s’instal·la a Madrid per a estudiar dramatúrgia i direcció a la Real Escuela Superior de Arte Dramático (RESAD). En eixos anys, complementa la seua formació com a autora teatral amb tallers d’escriptura de La Joven Compañia (2016-2017), impartits per professionals com Alberto Conejero, Lola Blasco, Yolanda Serrano, Ernesto Caballero, Nando J. López, María Velasco, Denise Despeyroux o Jordi Casanovas. També assisteix a tallers d’altres disciplines: de manipulació d’objectes, amb Jaume Policarpo (Bambalina Teatre Practicable), o de teatre-dansa, amb La Pharmaco. En 2016, Participa en el congrés Making Tomorrow’s Theatre de l’Institut Grotowski, en Polònia; i en 2017, fa pràctiques de dramatúrgia i direcció escènica amb Miguel del Arco, en la producció que aquest dirigeix en el Centro Dramàtico Nacional, Refugio. Finalment, es llicència en 2018.
En aquesta etapa, Mir també fa les habituals pràctiques de direcció i dramatúrgia en mostres i tallers de la RESAD com, per exemple, la creació col·lectiva Abre la Puerta (2017). Fins i tot, algun exercici de l’escola ix després fora de l’àmbit acadèmic i s’estrena en el circuit alternatiu madrileny. És el cas de Nitrógeno. La última respiración (2016), amb direcció Noelia Nogueira. En 2017, Mir també dirigirà Homo, una peça de dansa amb coreografia de Pablo Lopez Vizcaíno per al Proyecto Muévete, estrenada en Almansa. Del seu pas per la RESAD, a més, es publicaran un parell de textos en l’Editorial Fundamentos: una peça breu, Incienso (2017), i El silencio de los relojes (2019).
Més enllà d’aquestes primeres col·laboracions i exercicis escolars, dos anys abans de llicenciar-se, Mir funda junt amb altres companys de la RESAD la companyia Marea Escénica (2016-2018). L’objectiu d’aquest col·lectiu es començar a testar en la pràctica tot l’aprenentatge rebut a l’escola mitjançant una sèrie de projectes teatrals i audiovisuals. Aquest col·lectiu, on Mir exerceix de dramaturga i directora d’escena, estrenarà els seus treballs en sales com El Umbral de la Primavera o Nave 73. La primera producció serà Antípodas (2017) que va estar en cartell en les dos sales esmentades i va participar al Festival de Cicus de Sevilla. Després arriba, Ecos (2017), un treball creat a propòsit per a La Noche de los Teatros de Madrid, estrenat en la Casa Museo Lope de Vega. A l'últim espectacle teatral de la companyia, El latido mudo (2018), Mir realitza una dramatúrgia del film The Normal Heart, de Larry Kramer, i la dirigeix amb Ana Cavilla, Marea Escénica produirà també Mínima línea (2018), un curtmetratge junt amb la productora valenciana Kaboom, amb guió de Mir qui comparteix la direcció amb Cristina Sáez.
El mateix any que acaba la RESAD, l’autora rep la Beca Fundación Antonio Gala para Jóvenes Creadores i continua formant-se en creació contemporània i escriptura teatral amb tallers i laboratoris, amb professionals com Carlos Contreras Elvira o Antonio Rojano; i, gràcies a la Beca ETC de la Sala Cuarta Pared, amb altres com Rakel Camacho, Lucía Miranda, Víctor Velasco o Julián Fuentes. També obrirà nous camins professionals: d’una banda, en 2019, fa un Curs de Gestió Cultural a la Universitat Carlos III de Madrid; i d’una altra, el Màster de guió The Mediapro Studio – Universitat Complutense de Madrid (2019-2020). Fruit del curs de gestió, sorgeix la plataforma cultural @unminutomadrid, una iniciativa de comunicació i divulgació cultural mitjançant les xarxes que Mir s’encarrega de dirigir i coordinar en 2019. Del màster de guió, l’autora fa les pràctiques en l’Oficina Burman, amb Daniel Burman. En aquest anys, s’interessa per fer altres cursos de guió amb David Sáinz, Teresa Segura o Salomé Lamas.
De sobte, en 2019, es produeix un gir que la mateixa autora ha qualificat de determinant: guanya el Premio de Teatro para Autores Noveles Calderón de la Barca amb Héroes de diciembre; i aquesta obra és escollida per ser produïda pel Centro Dramàtico Nacional. L’arribada de la pandèmia paralitza la primera temporada de Alfredo Sanzol al front del centre i, quan passa el confinament, el director fa un encàrrec a alguns representants de l’autoria teatral espanyola. El projecte consisteix en una trilogia, La Pira (2020), per ser retransmesa inicialment en streaming. Mesos després s’estrenaria en el Teatre Valle Inclán, amb direcció de Sanzol. Mir escriu Marta y la conmoción, un text que junt amb dos més, de Victoria Szpunberg i Sanzol, conformen la primera part de la trilogia, La conmoción. Finalment, en 2021, i amb la direcció de l’autora, s’estrena Héroes en diciembre en la Sala Francisco Nieva del CDN.
Abans de la seua arribada al teatre públic, Mir estava treballant amb el Colectiu Regolit a la Sala Cuarta Pared, on es va estrenar Hacia Regolit (2019), dirigida per Ruth Rubio. Entre els textos més recents de l’autora, podríem citar: Cuando me falte todo el aire del mundo (2020), que forma part de la col·lecció Adolescer de la editorial Ñaque, un projecte impulsat per José Sanchis Sinisterra i Eduardo Pérez-Rasilla amb l’objectiu d’escriure peces per a espectadors joves; No habrá pròxima entrega (2020), resultat de l’ajuda a la creació d’escriptura escènica de l’Institut Valencià de Cultura; La lona (2021), una comèdia escrita amb el programa de Desarrollo de Dramaturgias Actuales de l’INAEM; i, finalment, un encàrrec de l’AENY Spanish Artists in New York, la peça breu Confín/Lockdown (2021), estrenada en Washington. Simultàniament a aquesta activitat frenètica, l’autora no ha deixat d’assistir a nous tallers de dramatúrgia com els impartits per Mohamed El Khatib al CDN o per Carlota Gaviño sobre teatre clàssic en Teatro Soho.
En quant a guió, recentment, Mir ha treballat en ficció televisiva amb la productora Globomedia-Amazon Prime, en concret en el tribut a la sèrie El Internado: Las cumbres. A més a més, l’autora ha iniciat una incipient tasca docent impartint tallers per a Llatinoamèrica amb el programa DRAMATOURGIA, de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, en el Teatro Fronterizo o en la Sala Beckett Obrador Internacional de Dramatúrgia. Precisament, en aquest últim espai, s'ha fet fa poc una lectura dramatitzada de Héroes de diciembre.
Trajectòria actualitzada JULIOL 2021
© Xavier Puchades
2016. Nitrógeno. La última respiración. Direcció Noelia Nogueira. El Umbral de la Primavera, Madrid.
2017. Homo. Direcció Eva Mir. Coreografia Pablo López Vizcaíno. I Gala de Danza - Proyecto Muévete. Teatro Regio, Almansa. (D)
2017. Antípodas. Direcció Eva Mir. Compañía Marea Escénica. Festival Imparables, Nave 73, Madrid.
2017. Ecos. Direcció Eva Mir. Compañía Marea Escénica La Noche de los Teatros, Casa-Museo Lope de Vega, Madrid.
2019. Hacia Regolit. Direcció Ruth Rubio. Colectivo Regolit. Festival Essencia, Cuarta Pared, Madrid.
2020. Marta y la conmoción, en La conmoción (La Pira 1), d’Eva Mir, Victoria Szpunberg i Alfredo Sanzol. Direcció Alfredo Sanzol. Centro Dramático Nacional, Teatro Valle-Inclán, Madrid.
2021. Héroes en diciembre. Direcció Eva Mir. Centro Dramático Nacional, Sala Francisco Nieva, Madrid.
2021. Confín / Lockdown. Direcció Ignacio García-Bustelo. AENY – Spanish Artists in New York. Former Residence of the Spanish Ambassadors , Washington. (TB)
2017. Abre la Puerta. Direcció Cristina Bernal. Taller 3º interpretació musical. Creació col·lectiva. RESAD, Madrid.
2018. El latido mudo, adaptació del guió de Larry Kramer, The Normal Heart. Direcció Eva Mir i Ana Cavilla. Compañía Marea Escénica. Festival Iguales. Nave 73, Madrid.
2021. Héroes de diciembre. Direcció Anna Serramo. Sala Beckett. Parc Central del Poblenou, Barcelona.
2017. Incienso. En Teatro. Piezas breves RESAD 2016-2017. Editorial Fundamentos. (TB)
2019. El silencio de los relojes. En Teatro. Promoción RESAD 2018. Editorial Fundamentos, Madrid.
2020. Antípodas. Revista ADE, nº179, Madrid.
2020. Héroes en diciembre. Premio de Teatro Calderón de la Barca 2019. Centro de Documentación de las Artes Escénicas y la Música, INAEM, Madrid.
2020. Marta y la conmoción. En La pira. La conmoción. La distancia. La incertidumbre, d.a. Centro de Documentación de las Artes Escénicas y la Música, INAEM, Madrid.
2020. Cuando me falte todo el aire del mundo. Editorial Ñaque, Ciudad Real.
ANGLÈS
Inèdita
2021. Lockdown, traducció d’Irene Lamartina-Lens.
2019. Premio Nacional de Teatro Calderón de la Barca, per Héroes en diciembre.
2020. Ajuda a la creació d’escriptura escènica de l’Institut Valencià de Cultura, per No habrá próxima entrega.
2021. Programa de Desarrollo de Dramaturgias Actuales del INAEN, per La lona.
PALLÍN, Y. (2019). "Introducción: Mentoría". Teatro. Promoción RESAD 2018. Editorial Fundamentos, Madrid, p.9-12.
PASQUAL, I. (2017). "Introducción: Corazón y verdad". Teatro. Piezas breves RESAD 2016-2017. Editorial Fundamentos, p.7-12.
PÉREZ-RASILLA, E. (2020). “Una invitación a la alteridad. Breve presentación de Antípodas”. ADE Teatro, nº179, Madrid.
ROJANO, A. (2020). "Un prólogo es una invitación". Héroes en diciembre. Premio de Teatro Calderón de la Barca 2019. Centro de Documentación de las Artes Escénicas y la Música, INAEM, Madrid, p.9-14.
AMANDA H. C. (2017). “Antípodas”. Proyecto Duas, 13 de desembre.
BARRANCO, J. (2020). “El Centro Dramático Nacional emite ten directo tres obras sobre la actual pandèmia”. La Vanguardia, 22 de juny.
BRAVO, J. (2021). “Eva Mir: Solo se suicidan los optimistes”. ABC, Madrid, 3 de febrer.
DÍAZ, S. (2021). “Eva Mir desembarca en el CDN”. Revista Godot, 3 de febrer.
DÍAZ SANDE, J. R. (2021). “Héroes en diciembre. Eva Mir. CDN”. Madridteatro.net, 6 de febrer.
EFE (2021). “Eva Mir inicia una fulgurante carrera como dramatúrgia que le provoca vértigo”. Diario.es, 21 de febrer.
EL PAÍS (2021). “Cuatro cuentos mitológicos para el siglo XXI”. El País, 18 de març.
ESTEBAN MONJE, A. (2021). “Héroes en diciembre”. Kritilo.com, 14 de febrer.
FUENTES, R. (2020). “La conmoción, de varios autores: Una noche de San Juan teatral”. El Imparcial, 3 de juliol.
LEVANTE (2019). “La valenciana Eva Mir, Premio Calderón de la Barca”. Levante-emv, 12 de setembre.
LOMANA, I. (2021). “No hay manera”. Enplatea.com, 26 de febrer.
LÓPEZ REJAS, J. (2020). “El CDN corona el exorcismo”. El Cultural, 10 de juliol.
LOSA, J. (2020). “Conmoción, distancia e incertidumbre, la trilogia dramàtica que nos devuelve al confinamiento”. Público, 25 de juny.
LOSÁNEZ, R. (2020). “El virus sobre las tablas”. La Razón, 26 de juny
MUÑOZ, R. (2020). “La pira: conmoción, distancia e incertidumbre”. Experpento.com, 10 de setembre.
MUÑOZ DÍEZ, L. (2016). “Nitrógeno. La última respiración. Direcció Noelia Nogueira”. Tarántula Revista Cultural, 28 de juliol.
MUÑOZ JAEN, F. (2021). “Héroes de diciembre. Teatro Valle-Incán”. Vistateatral.com, febrer.
PÉREZ-RASILLA, E. – GARCÍA, A. A. (2020). “Inquietudes compartidas. Mesa redonsa con Eva Mir, María Prado y Lucía Carballal”. ADE Teatro, nº179, Madrid. ROCES, P. R. (2020). “Lo mejor del teatro en 2020”. El Mundo, Madrid, 29 de desembre.
SÁNCHEZ, L. (2021). “La joven dramaturga de Ayora, Eva Mir, despunta con su aplaudida y exitosa obra Héroes en diciembre representada en el Teatro Valle-Inclán de Madrid”. v.revistalocal.es, 5 de març.
SAVIRÓN, E. (2018). “Antípodas de Eva Mir”. Agolpedeefecto.com, febrer.
VIDALES, R. (2020). “Conmoción, distancia, incertidumbre: catarsis teatral para el desconfinamiento”. El País, Madrid, 26 de juny.
VILA, J-M. (2019). “Hacia Regolit: precariedad y humor”. Diario Crítico, 24 de desembre.
https://www.contextoteatral.es/evamir.html
Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
Bibliowasap: 608 29 58 85
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es