Novella Sanvictorino, Adrián

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Novella Sanvictorino, Adrián

Data de naixement: 25/09/1991
Població: València
Dècada: Dècada dels 90's

Trajectòria

En 2009, Novella ingressa en l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València, on es llicència en interpretació textual en 2013. En aquests anys, assisteix a cursos de tècnica Stanislavski, amb Oleg Topolyansky; de tècnica corporal, amb Vladimir Sajin; o de veu i cant, amb Christiane Hommenlsheim i Walli Höginger. Una vegada llicenciat, Novella decideix completar la seua formació teatral a Barcelona, on cursa un postgrau en teatre i educació (2014-2015), de l’Institut del Teatre, i el Màster Universitari en Estudis teatrals (MUET) (2015-2016), organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut del Teatre.

El seu reconegut interès pels clàssics s’observa en alguns dels cursos d’interpretació que realitza entre 2014 i 2018: Commedia dell’Arte amb Javier Oliva o Roberto Andrioli, aquest últim a l’Studio Rosai di Firence; teatre clàssic espanyol amb Joaquín Notario, Julia Barceló o José Sanchis Sinisterra; o verso i dansa barroca amb Vicente Fuentes, Ludovica Mosca, Marco Bendoni o Guillaume Jablonka. Destaca també la seua formació continuada en locució i doblatge amb professionals com Francesc Fenollosa, Montse Miralles o Pepa Zanón.

En aquest període, com a intèrpret, participa en mostres de l’ESAD com Paria(2012) y Debe y haber (2012), d’Strindberg, amb direcció de Vicente Genovés; una versió reduïda de l’òpera de Monteverdi, Orfeo (2014), dirigida per Roberto Andrioli, en l'Studio Rosai a Florència; o el taller amb Chema Cardeña, Hamlet/Jaipur (2015), estrenat a la Sala Russafa. És interessant assenyalar les col·laboracions de Novella en espectacles de La Cubana, Campanadas de boda (2014) y Adiós Arturo (2018), companyia a la qual ha considerat com un referent del seu interès pels espectacles participatius.

Paral·lelament a la seua formació a l’ESAD, l’autor s’encarrega dels tallers de teatre infantil i d’adults de l’Agrupación Cultural Memfis del seu poble, Castellnovo. Aquesta tasca pedagògica també la va realitzar en el temps que va estar a Barcelona. Per exemple, entre 2016 i 2017, imparteix classes de teatre per a xiquets en risc d’exclusió social a San Adrià de Besos. Des de 2018, amb la seua tornada a València, s’encarrega de diverses escoles de teatre com les d’Onda i Alberic (2018-2020), el Centre Juvenil de Malilla (2019-2021) o, des de 2018, l’Escola Municipal de Castellnovo de la qual es director i membre fundador.

Amb tota aquesta activitat pedagògica, Novella ha hagut de fer-se càrrec de nombroses mostres de teatre que ha escrit o adaptat i dirigit. Per aquesta raó, les seues primeres obres conegudes tenen l’origen en aquesta tasca docent. Historias de un banco (2010), El secreto de los Schumann (2011) o La gloria del pueblo (2013) són espectacles que Novella escriu i dirigeix en l’Agrupación Cultural Memfis. La gloria del pueblo, estrenada a la Sala Zircó de València, evidencia el gust de l’autor per la Commedia dell’Arte. Per primera vegada, amb aquesta producció, apareix el nom de la que serà la seua companyia fins a hui, Bullanga Companyia Teatral.

La seua formació com a director i autor teatral es desenvolupa des de 2013 fins a l’actualitat. En el MUET de l’Autònoma de Barcelona fa una sèrie de laboratoris impartits per Carles Batlle, Beth Escudé, Pere Riera o Antonio Simón. També assisteix a diversos cursos a Barcelona, Madrid i València amb professionals com Paco Zarzoso, Xavier Albertí, Itziar Pascual, Rafael Spregelburd, Alfredo Sanzol o Josep Maria Miró. En aquest desig d’aprenentatge dramatúrgic, podríem incloure l’ajudantia que fa en l’assignatura de teatre musical de l’ESAD. D’aquesta experiència, naix Locos de amor, el musical (2014), estrenada en la mateixa escola i on Novella exerceix també d’ajudant de direcció de José Montesinos. Igualment, s’encarrega de la dramatúrgia de diverses mostres de l’escola com Yo, Ubú (2013), amb direcció de Ramón Moreno, on apareix també com a intèrpret; o Donjuanía (2018) i Molt soroll per no res (2019), dirigides per Vicente Genovés; o . En aquesta línia d’adaptació de clàssics, s’insereix El sueño de las galaxias (2015), una versió de La vida es sueño, una producció de Bullanga destinada a públic familiar.

A més de les produccions de Bullanga, signades i dirigides per Novella, trobem alguns muntatges, també de la companyia, on només exerceix d’actor. Ens referim a un treball nascut dels tallers integrats de direcció i interpretació de l’ESAD, El cepillo de dientes (2014), amb direcció d’Edison Valls; i al monòleg El viaje de los cantores (2017), amb direcció d’Antonio Díaz Zamora, revisada per Genovés, per al Festival Cabanyal Íntim. Ambdos casos, obres d’autors llatinoamericans, Jorge Díaz i Hugo Salcedo respectivament. Fora de la companyia, Novella també col·labora com a autor de peces breus en diferents projectes com en el microteatre, amb Un amor de cuento (2016); en la I Trobada d’Autores i Autors Europeus, on es fa la lectura dramatitzada, amb direcció d’Eva Zapico, de la primera versió d’El pacte (2017); o en Escena Erasmus, en l’espectacle col·lectiu La gran final (2018), dirigida per Anna Marí, on Novella aporta els textos La prèvia Una abraçada.

Després d'El siguiente compás (2014), la segona producció per a públic adult de Bullanga, la companyia s’instal·la simbòlicament al barri de Russafa uns anys. El Festival Russafa Escènica serà clau per a la progressiva consolidació de l’autor i de la seua companyia. En aquest festival, Novella presenta algunes de les seues obres amb més repercussió. En la VI edició del festival, estrena la primera peça on involucra al públic en la ficció, Maruschka. Comèdia russa sobre la nostra terreta (2015). En edicions posteriors del festival, es programen dos obres més en aquesta línia: Joc de xiquetes (2016) i El pacte (2018). Aquestes últimes peces es veuran després en altres sales de la ciutat i tindran un llarg recorregut pel circuit local i, en el cas de Joc de xiquetes, fins i tot internacional: L’obra viatja a Xile, al Festival Internacional Santiago OFF de 2018, gràcies a una ajuda d’Acció Cultura Espanyola, i també a Perú. En aquesta etapa, Novella comença a rebre premis pel seu treball: Maruschka obté el premi Micalet de Teatre en 2017 i Joc de xiquetesel Max especial del públic en 2018. Los de arriba (2020) és l’últim projecte vinculat al Festival Russafa Escènica, on Novella treballa amb un grup de joves intèrprets acabats d’eixir de diferents escoles d’interpretació.

Hem esmentat alguns premis, però no són els únics que Novella ha obtingut els darrers anys. És el cas del premi de Teatre Infantil Escalante que l’autor ha rebut en dos ocasions, per El xiquet que volia una falda escocesa (2017) i per La xiqueta que volia arribar a La Pau (2019). En 2018, Novella resulta guanyador del III Torneig de Dramatúrgia Valenciana de l’Institut Valencià de Cultura, amb la peça breu Los tardones; i gràcies a això, participa després en el  XI Torneig de Dramatúrgia Catalana del Festival Temporada Alta de Girona, amb la versió breu d’Els nuvis. Aquesta obra, obtindrà el premi Micalet de Teatre de nou en 2019 i Bullanga la produirà a l’any següent amb la direcció de Vicente Genovés.

Entre els treballs més recents de l’autor, trobem la dramatúrgia de la peça de dansa al carrer Perserverance (2021), de la companyia Marroch, destinada al públic familiar. I entre els projectes més pròxims, actualment es troba assessorant en dramatúrgia i direcció el nou espectacle de la companyia Leamok i, per a 2022, s’estrenarà la producció d’ d’El xiquet que volia una falda escocesa, producció del Centre Teatral Escalante. 

Novella forma part de l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors de Teatre (AVEET), de l'Asociación de Autores de Teatro (AAT) i soci d’ASSITEJ España (Association Internacionale du Théâtre pour l’Enfance et la Jeuneusse).

Trajectòria actualitzada JULIOL 2021
© Xavier Puchades

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2010. Historias de un banco. Direcció Adrián Novella. Associació Cultural Memfis. Jornades de Teatre Amateur de Viver. Casa de Cultura, Viver. .
2011. El secreto de los Schumann. Direcció Adrián Novella. Associació Cultural Memfis. Setmana Cultural de Soneja.
2013. La gloria del pueblo. Direcció Adrián Novella. Associació Cultural Memfis – Bullanga Companyia Teatral. Jornades de Teatre Amateur de Viver. Casa de Cultura, Viver.
2014. Locos de amor, el musical. Direcció José Montesinos. Escola Superior d’Art Dramàtic de València.
2014. El siguiente compás. Direcció Adrián Novella. Bullanga Companyia Teatral - Escola Coral de Quart de Poblet. Casa de Cultura, Quart de Poblet.
2015. Maruschka. Comèdia russa sobre la nostra terreta. Direcció Adrián Novella. Bullanga Companyia Teatral. Festival Russafa Escènica, València. 
2016. Un amor de cuento. Direcció Adrián Novella. Microteatre, València. (TB)
2016. Joc de xiquetes. Direcció Adrián Novella. Bullanga Companyia Teatral. Festival Russafa Escènica, València.
2018. La prèvia Una abraçada. Per La gran final, escrita amb Mafalda Bellido, Javier Sahuquillo, Maribel Bayona, Guada Sáez i Daniel Tormo. Direcció Anna Marí. Escena Erasmus. Matilde Salvador, València. (TB)
2018. El pacte. Direcció Adrián Novella. Bullanga Companyia Teatral. Festival Russafa Escènica. Sporting Club Russafa, València.
2020. Els nuvis. Direcció Vicent S. Genovés. Bullanga Companyia Teatral. Paranimf UJI, Castelló.
2020. Los de arriba. Direcció Adrián Novella. Bullanga Compañía Teatral – Festival Russafa Escènica. Sala 7 - Teatre Rialto, València.
2021. Perseverance. Dramatúrgia Adrián Novella. Direcció i coreografia Salva Rocher. Carrer. Vila-real. (DF)

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

2013. Yo, Ubú, a partir de Ubú Rey d’Alfred Jarry. Direcció Ramón Moreno. Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Espacio Inestable, València. 
2015. El sueño de las galaxias. Dramatúrgia a partir de La vida es sueño. Direcció Adrián Novella. Bullanga Companyia Teatral. Teatre Serrano, Sogorb.
2018. Donjuanía, a partir de textos de Tirso de Molina, Molière, Zorrila. Valle Inclán, Lorenzo Daponte i música de Mozart. Direcció Vicente S. Genovés. Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Carme Teatre, València. 
2019. Molt soroll per no res. Direcció Vicente S. Genovés. Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Teatre L’Agrícola, Alboraia.

Lectures dramatitzades (Nacionals)

2017. El pacte. Dins de la lectura dramàtica col·lectiva El Drac d’Europa. Direcció Eva Zapico. I Trobada d’Autores i Autors Europeus. Europa Cultura Escènica – AVEET. Centre Cultural La Beneficència, València. (TB)
2018. Los tardones. Direcció Adrián Novella. III Torneig de Dramatúrgia Valenciana – Institut Valencià de Cultura. Sala OFF, València. (TB)
2019. El xiquet que volia una falda escocesa. Direcció Adrián Novella. Escalante Centre Teatral. Festival Tercera Setmana. Sala OFF, València.(TF)
2019. Els nuvis. Direcció Adrián Novella. XI Torneig de Dramatúrgia Catalana. Festival Temporada Alta, Girona. (TB)

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2017. El pacte. En El Drac d’Europa (diversos autors). Edicions 96, València, p. 347-355. (versió breu)
2018. Maruschka. Comèdia russa sobre la nostra terreta. Acadèmia dels Nocturs, Universitat de València. 
2018. El xiquet que volia una falda escocesa. Editorial Bromera, Alzira. 
2020. Els nuvis. Acadèmia dels Nocturs, Universitat de València.
2021. La xiqueta que volia arribar a la pau. Editorial Bromera, Alzira. (En premsa)

Reflexió i investigació teatral de l'autor: premsa, publicacions culturals i especialitzades

2020. "El principio del juego",  Primer acto, 358, p.170-172.

Obra traduïda

CASTELLÀ
2020. Los novios. Teatroautor Exprés. Fundació Autor SGAE, Madrid. Traducció de l'autor.

Inèdits
2018. Juego de niñas, tradcció de l'autor. 
2019. El pacto, traducció de l'autor. 

Obra premiada

2017. Premi Micalet de Teatre, per Maruschka. Comèdia russa sobre la nostra terreta.
2017. Premi de Teatre Infantil Escalante, per El xiquet que volia una falda escocesa
2018. Premi Max especial del públic, per Joc de xiquetes
2018. Guanyador del III Torneig de Dramatúrgia Valenciana de l’Institut Valencià de Cultura, per Los tardones
2019. Premi de Teatre Infantil Escalante, per La xiqueta que volia arribar a La Pau
2019. Premi Micalet de Teatre, per Els nuvis.

Bibliografia

Articles, capítols, pròlegs

ALEJO, Sònia (2017). “Europa a Escena”. El Drac d’Europa (diversos autors). Edicions 96, València, p. 7-10.
SAHUQUILLO, Javier (2017). “Introducció”. El Drac d’Europa (diversos autors). Edicions 96, València, p. 11-14.

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

A.J.C. (2017). “Els Premis Miquelet guardonen un treball sobre la música com a eina pedagógica”. Levante-emv, 26 de novembre.
- (2018). “’Tic-Tac’ opta a mejor musical”. Levante-emv, 23 de març.
- (2019). “Adrián Novella gana el Premio de Teatro Infantil Escalante 2019 con ‘La Pau’”. Levante-emv, 11 de setembre. 
BALLESTER, M. (2018). “En Valencia existe un problema de desconocimiento teatral de base”. Las Provincias, 15 de gener.
BARRACHINA, J. (2018). "Europa fum i teatre". Caràcters, 85, p.46. 
BOSCH, M. (2019). “Seis candidatos de Castellón a los premios Max”. Nomepierdouna.net, 19 de març
-(2020). “Mafalda Bellido y Adrián Novella. Apuesta por el teatro (y con éxito) desde el Alto Palancia”. Nomepierdouna.net, 6 de març.
-(2020). “’Els nuvis’ inician su viaje de bodas en el Paranimf de la UJI entre recuerdos y maletas”. Nomepierdoniuna.net, 11 de març.
CAMACHO, N. (2018). “Dramaturgos en el ring”. Las Provincias, 30 de maig.
-(2018). “Manzanas que aún no dan frutos”. Las Provincias, 20 de juny.
-(2019). “Una compañía denuncia la ‘falta de profesionalidad’ de los gestores del Escalante”. Las Provincias, 21 de Noviembre.
CANO, S. (2020). “Esta no es otra boda: Adrián Novella se desnuda en Els nuvis, su obra más íntima”. Castellónplaza, 4 de març.
CARRASCO, B. (2018). “El futbol com a metàfora d’Europa”. El Mundo, Comunitat Valenciana, 31 de maig.
CULTURPLAZA (2020). “Políticos y piratas ocupan el escenario de la Sala Russafa este fin de semana”. Culturplaza, 27 de gener. 
-(2020). “Adrián Novella dirige el Invernadero Russafa Escénica ‘Los de arriba’”. Culturplaza, 1 de juliol.
DE AQUÍ (2018). “Adrián Novella de Castellnovo gana un premio Max”. De Aquí, 26 de juny.
DEVÍS, A. G. (2019). “Adrián Novella denuncia la desorganización del Escalante: No se puede jugar con las compañías”. Culturplaza, 21 de novembre.
-(2020). “Russafa Escènica se reivindica como cita clave con estrenos de Zapico, Novella o Bayona”. Culturplaza, 9 de juliol.
-(2020). “La fiesta de Los de arriba: todo lo que puede irle mal a la burgesia cuando se pone piripi”. Culturplaza, 1 d’octubre. 
DIAGO, N. (2019). “Tercera Setmana”. Cartelera Turia, juny.
-(2020). “Fiesta en el ático”. Cartelera Turia, octubre.
DIARI DE GIRONA (2019). “El torneig de dramatúrgia escalfa motors”. Diari de Girona, 4 d’octubre.
DONAT, B. (2019). “Los acuerdos del Botánico ya tienen sy farsa teatral y se llama El pacte”.Culturplaza, 26 de setembre.
EFE (2017). “El festival Tercera Setmana programa ‘Joc de xiquetes’, de crítica social”. La Vanguardia, Comunitat Valenciana, 12 de juny.
-(2018). “El espectáculo ‘Joc de xiquetes’ se alza con el Max del público”. Las Provincias, 9 de juny.
EL PERIÒDIC.COM (2020). “La comedia El Pacte, escrita y dirigida por Adrián Novella, involucra al espectador en las negociaciones y aununcio de un acuerdo político”. Elperiòdic.com, 27 de gener.
ENTRAIGÜES, J. (2019). “El director y dramaturgo Adrián Novella gana el premio de Teatro Infantil Escalante 2019”. Hortanoticias.com, 10 de septembre.
ESPÍ, M. (2017). “Adrià Novella guanya el Premi de Teatre Infantil Escalante 2017”. Levante-emv, 22 de desembre.
GARÍN, I. (2020). “Un tiempo sin tiempo”. Cartelera Turia, desembre. 
GOLF, S. (2018). “Montas una obra, la agotas en un fin de semana y hay que empezar con otra…”. Urban, 15 de juny.
JORQUES, B. (2018). “Los Max se rinden a ‘Tic-Tac’”. Levante-emv, 19 de juny.
-(2018). “A la espera del efecto Max”. Levante-emv, 20 de juny.
-(2018). “El teatro vive un estado perpetuo de convalecencia”. Levante-emv, 3 de septembre.
LAS PROVINCIAS (2018). “Jerónimo Cornelles y Adrián Novella, finalistas del Torneo de Dramaturgia”. Las Provincias, 4 de juny.
-(2018). “Los primos Max de teatro también llegan al municipio”. Las Provicias, Comarcas, 25 juny.
-(2019). “El dramaturgo Adrián Novella, premiado”. Las Provincias, 11 de septembre.
LEVANTE EMT (2019). “Molins i Novella, entre los Premis Miquelet”. Levante-emv, 1 de desembre.
LORES, E. (2018). “Escándalo en un salón de clases”. El Comercio. 3 de febrer.
PEIRÓ, J. V. (2015). “Un modelo cultural”. Las Provincias, 19 de setembre. 
-(2016). “Los grandes ‘Bosques’ de Russafa”. Las Provincias, 1 d’octubre.
-(2018). "Gol a la xenofobia". Las Provincias, 2 de juny.
-(2018). "Pacto en Russafa Escénica". Las Provincias, 22 de septiembre.
MARTÍNEZ MONTESINOS, V. (2021). “Els nuvis, d’Adrián Novella”. Dramàtica – Afán de plan. maig. 
MEDINA, M. (2020). “La premonitòria actualidad de Los de arriba”. Makma, 17 d’octubre.
MELCHOR, C. (2018) “’Joc de xiquetes’, de la valenciana Bullanga, Premio Max del Público”. Levante-emv, 9 de juny. 
RODRÍGUEZ, J. D. (2018). “Problemas en el aula”. El Comercio, 31 de gener.
RODRÍGUEZ GIMENO, R. (2020). “¿Por qué hacen lo que hacen?”. Verlanga, 27 de gener
-(2020). “’Els nuvis’, teatro para celebrar la vida”. Verlanga, novembre. 
TORRES, S. (2018). “El teatre ha d’atacar el poder”. El Mundo, Comunitat Valenciana, 17 de maig.
-(2020). “Hay temor en el teatro a hablar de lo político”. El Mundo, Comunitat Valenciana, 31 de gener. 
TRIBUNA POPULAR SEGORBE (2014). “El siguiente compàs en el Teatro Serrano de Segorbe”. Tribunapopularsegorbe.blogspot.com, 2 de novembre. 

Enllaços

https://aveet.eu/novella-adrian/
https://bullanga.net
https://www.contextoteatral.es/adriannovella.html
https://buscautores.aat.es/autor/ans/
https://www.assitej.net/socio/adrián.novella.sanvictorino/
http://www.aapv.es/hnovella_a.html

Entrevistes
https://www.youtube.com/watch?v=GdgKYBm5HZ4
https://www.youtube.com/watch?v=ZEzBW-6GdoU
https://www.youtube.com/watch?v=YTpKhyMCbgQ
https://www.youtube.com/watch?v=Q4CtQGwLhos
https://www.youtube.com/watch?v=zDK4ZWtbkiU
https://www.youtube.com/watch?v=fJL4Z_RnG9c&t=3s
Quatre Films - Russafa Escènica - Marushka - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=FmXvHyCjItA&t=50s
https://www.apuntmedia.es/programes/a-punt-directe/clips/una-promesa-teatral_134_1297791.html

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: Ramon X. Rosselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es