Sanchis, Laura

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Sanchis, Laura

Data de naixement: 1982
Població: València
Dècada: Dècada dels 80's

Trajectòria

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat de València l’any 2000. Tot al llarg de cinc anys, Sanchis realitza pràctiques i treballs vinculats al periodisme en mitjans de comunicació de la Comarca de la Costera: Fresh Radio, on es dedica a la producció, locució i publicitat; o Levante-EMV, com a redactora. Paral·lelament, s’uneix a departaments de Publicitat i Màrqueting d’empreses com Comuniqualis, o desenvolupa tasques de coaching i producció en productores de l’audiovisual com Canónigo Films. En aquesta fase, prèvia a la seua dedicació teatral, cursa el Màster en Ensenyament del Professorat de la Universitat de València (2005-2006).
 
            En 2006, comença la seua etapa de formació teatral al Centre Teatral Escalante de la Diputació de València, on es diploma tres anys després. Els seus primers treballs com a actriu els farà, precisament, en aquest centre: El último curso (2009), de Luis Matilla, amb direcció de Fabrizio Meschini; i Helsinore (2009), de W. Shakespeare, amb dramatúrgia i direcció de Chema Cardeña. Aquest espectacle girarà uns anys per diversos festivals locals gràcies a la constitució d’un primer nucli de Perros Daneses, la companyia que més endavant l’autora refundarà junt amb Jéssica Martínez i Javier Sahuquillo. Per Helsinor, Sanchis, amb la resta de l’elenc femení, va rebre el premi a la millor actriu de repartiment al concurs de teatre Vila de Mislata de 2009.
 
            En 2010, arriba a l’escriptura dramàtica amb el postgrau d’Escriptura Dramàtica, impartit per Paco Zarzoso al Centre Escalante. Eixe mateix any, participa com a actriu en una nova mostra escolar, amb direcció i dramatúrgia del mateix Zarzoso, Gossos de llum, obra inspirada en Samuel Beckett. Amb aquest muntatge, Sanchis guanya de nou el premi a millor actriu de repartiment al concurs Vila de Mislata de 2010. En aquests anys, completa els seus estudis teatrals amb el Màster en Estudis Teatrals (MOIET) a l’Institut del Teatre de Barcelona (2011-2012), on cursa assignatures impartides per Carles Batlle, Xavier Albertí, Lluís Masgrau o Jorge Picó, entre altres. D’altra banda, a València, torna a treballar amb Chema Cardeña en El mercader de Venecia (2012), fruit d’un curs de “Shakespeare para actores”, impartit per l’autor a la Sala Russafa. Dins de la seua formació com a actriu, realitza altres cursos de dansa, amb Ana Extremiana, de clown, amb Patrícia Pardo o, més recentment, d’interpretació, amb Víctor Sánchez. 
 
            L’any 2013 serà una data de molta activitat, no només com a actriu, també com a incipient dramaturga i directora d’escena. Com a autora, rep l’ajuda a la creació de la Generalitat Valenciana per Nagg i Nell, un text nascut del postgrau realitzat amb Zarzoso. D’altra banda, estrena la peça breu Faràs tard al Festival Russafa Escènica, amb direcció de Miguel Arnau i María Almiñana. Aquesta peça va signada per Perros Daneses que, eixe mateix any, es refunda com a companyia organitzant amb Maquinant Teatre la primera edició del festival Llavoreta Viva, del qual organitzen una segona edició l’any següent. En Perros Daneses, Sanchis intervé com a actriu en totes les produccions pròpies, escrites i dirigides per Javier Sahuquillo: Un entre tants (2013), Fedra (2015), #La mona (2015) i La capilla de los niños (2017). A més, dins de la trajectòria de la companyia, Sanchis dirigeix la lectura dramatitzada de Mogadur (2013), de Sahuquillo, amb qui comparteix autoria i direcció en una altra peça: Opiniones del rey Knut III Hardeknud sobre el arte aurático (2014). Aquesta obra estava conformada per tres peces breus on Sanchis escriu i dirigeix La modelo i coescriu i codirigeix Veraneantes amb Sahuquillo. En 2015, l’autora estrena al teatre públic Nagg i Nell. Després de Beckett, una coproducció de Perros Daneses amb Culturarts, amb direcció de Gonzalo Azcona i Javier Sahuquillo.
 
            Paral·lelament a la trajectòria de Perros Daneses, Sanchis s’encarrega d’altres projectes fora de la companyia. És ajudant de direcció de La casa (2013), producció de Teatre Micalet, dirigida per Pep Ricart, i dirigeix Aladín en versión original (2013), de Teatre de la Caixeta. Com a actriu, treballa amb altres companyies en muntatges com: Tiempo de barriletes (2011), dirigida per Montse Anfruns; Jaume I. El Puig, la clau de la conquesta (2015), amb direcció de Pasqual R. Huedo; Todas locas (2016), d’Eley Grey, amb direcció d’Alejandro Tortajada; i Trilogia sense primavera, escrita i dirigida també per Tortajada. Finalment, com a autora, escriu i interpreta diverses peces destinades al microteatre: Hoy me voy con Blablacar (2014),  Canadá wifi (2015) i The Rulas Pal Factory (2015), aquesta última coescrita i codirigida amb Diego Ramírez. Finalment, rep l’ajuda a la creació de Culturarts per Todos tenemos hambre (2015); i l’ajuda a la creació de l’Institut València de Cultura (2017), per a escriure una nova obra. Ha format part del grup de dramaturgues escollides a la primera edició del laboratori d’escriptura Insula Dramataria Josep Lluís Sirera de l’Institut Valencià de Cultura, on ha escrit Cor de xiquet (2018), de la qual s’ha fet una lectura dramatitzada dirigida per l’autora i Fran Ruvira, a la seu de la SGAE de València.  
 
            Actualment, Sanchis pertany a l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors de Teatre (AVEET).

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2013. Faràs tard. Direcció Miguel Arnau i Maria Albiñana. Cia. Perros Daneses. Russafa Escènica, València. (TB)
2014. Veraneantes, coescrita amb Javier Sahuquillo, en Opiniones del rey Knut III Hardeknud sobre el arte aurático. Direcció Javier Sahuquillo. Cia. Perros Daneses. Breves de Teatro, Sala Ultramar, València. (TB)
2014. La modelo, en Opiniones del rey Knut III Hardeknud sobre el arte aurático. Direcció de l’autora. Cia. Perros Daneses. Breves de Teatro, Sala Ultramar, València. (TB)
2014. Hoy me voy con Blablacar. Direcció Raúl Navarro. Miniteatro. Teatre Rialto, València. (TB)
2015. Canadá wifi. Direcció Alejandro Tortajada. Microteatre, València. (TB)
2015. The  Rulas Pal Factory, coescrita i codirigida amb Diego Ramírez. Microteatre, València. (TB)
2015. Nagg i Nell, després de Beckett. Direcció Javier Sahuquillo i Gonzalo Azcona. Coproducció Perros Daneses–Culturarts. Teatre Rialto, València.
2016. La propina europea, en Shengeland o el turismo Nacional (UE), coescrita amb Antonia Montaner, Carmen Valera, Francesc Sanguino i Robert March. Direcció Josep Valero i Maria José Soler. Escena Erasmus. Sala Matilde Salvador, València.

 

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

2013. Simón. Dramatúrgia amb Jéssica Martínez. Festival Llavoreta Viva. Llavoreta Viva, València.

Lectures dramatitzades (Nacionals)

2018. Cor de xiquet, direcció de l’autora i Fran Ruvira. Insula Dramataria Josep Lluís Sirera-Institut Valencià de Cultura. SGAE, València. 

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2018. Cor de xiquet, en Los que comen tierra / Cor de xiquet. Colecció Ínsula Dramatària.Institut Valencià de Cultura, València. 

Obra premiada

2014. Premi millor actriu de repartiment al Concurs de Teatre Vila de Mislata, per Gossos de llum.

Ajudes a la creació
2013. Ajuda a la creació de la Generalitat Valenciana, per Nagg i Nell.
2015. Ajuda a la creació de Culturarts, per Todos tenemos hambre.
2017. Ajuda a la creació de l’Institut Valencià de Cultura.  

Bibliografia

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

DIAGO, N. (2015). “Solo dos”. Cartelera Turia, novembre.
DONAT, B. (2015). “El teatro contemporáneo le da una vuelta a Beckett”. Culturplaza, 11 de novembre.
EFE (2015). “El amor festivo, desesperado y desahuciado en Beckett llega al Rialto”. La Vanguardia, 18 de novembre.
E.P. (2015). “Nagg i Nell versiona a Beckett en el Rialto”. Levante, 21 d’octubre.
HERRERAS, E. (2015). “Sugerente teatralidad”. Levante, novembre.
LEVANTE (2014). “Vuelven los IV Breves de Teatro dedicados a la compañía Perros Daneses”. Levante, 9 de juny.
PEIRÓ, J. V. (2015). “Despues de Beckett y más allà”. Las Provincias, 28 de novembre.
SÁNCHEZ, A. M. (2015). “La gente mayor son tesoros vivientes, abandonarlos es un crimen absoluto”. Cartelera Levante, 20 de novembre.

 
Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: R. X. Roselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre_ivc@gva.es
medina_fer@gva.es