Alejo, Sònia

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Alejo, Sònia

Data de naixement: 07/01/1972
Població: Almassora (Castelló)
Dècada: Dècada dels 70's

Trajectòria

Sònia Alejo inicia la seua formació teatral a l’Escola Municipal de Teatre d’Almassora en 1988. Fins a l’any 1991, assisteix a classes d’interpretació, dramatúrgia i tècniques vocal i corporal, impartides per Pep Cortés, Cesca Salazar, Joan Raga, Carles Pons, Montse Anfruns o Tian Gombau. Des de la seua fundació en 1989, forma part de la companyia de carrer de Vila-real, Visitants, on inicialment participa, sobretot, com a actriu i, des de 1990, s’encarrega també del disseny i confecció del vestuari. Paral·lelament, la seua funció com a dramaturga se centra, puntualment, en revisar i reescriure en castellà i valencià algunes escenes i peces breus de la companyia.  

Tot al llarg dels anys noranta, Alejo intervé com a actriu en espectacles de carrer i/o de sala de Visitants, la majoria destinats a un públic familiar, com Hugonstein (1989), FamdeFoc (1989), Pirates! (1991), La Família Vamp (1992), Estranys en la nit(1994), una nova versió d’Hugonstein(1995) o La Creu i la Lluna (1996). Sense abandonar la línia habitual de treball de la companyia, Visitants posen en marxa el laboratori Nefaria, on treballen alguns dels components de la companyia entre els quals trobem David Climent i Pablo Molinero (Los Corderos). Aquest laboratori suposarà un detonant important per a les trajectòries creatives de tots els participants. Alejo continua participant com a intèrpret en Escultures humanes (1997), Humanity Experience (1999), El somni d’una nit d’estiu (2001), N.0 (2002) i Viatgers (2004). Algunes d’aquestes peces, de caire més experimental i performatiu, no s’entenen sense l’existència del laboratori citat.
            
Un tret de la trajectòria de l’autora és el seu interès constant per formar-se en diverses disciplines vinculades a les arts escèniques. Tot al llarg dels anys noranta, als cursos d’interpretació amb Julia Varley (Odin Teatret), Nadine Thouin, Jerry Snell, Marta Català, Guillermo Heras o Jorge Picó, se n’afegeixen altres de dansa contemporània amb Gabriella Soschi (1995-1997); de disseny i confecció de vestuari per a l’espectacle, al Centro de Tecnología del Espectáculo de Madrid (1996-1999); de tecnologia de l’espectacle, a l’Escuela del Actor de València (1999-2000); o de dramatúrgia amb J. L. Alonso de Santos, Michel Simonet o Carme Portaceli. Per tant, el seu primer contacte amb l’escriptura dramàtica es pot localitzar en aquests cursos. A partir de 2003, dins dels processos de treball de Visitants, Alejo s’encarrega d’elaborar alguns dels guions escènics fruit del treball de creació als assajos.
 
És a partir de 2003, doncs, quan l’autora obri una nova etapa més centrada en la direcció i la dramatúrgia. De fet, a partir de 2005, deixa d’intervenir com a actriu en els muntatges de Visitants. Aquesta tasca de direcció serà habitualment compartida amb altres membres de la companyia en espectacles de carrer com la nova versió d’Hugonstein (2003); Tirant i Carmesina (2004), amb Maite Gil; o Confluencias (2005), amb Bilijana Angelic, Dani Tomàs i Alícia Soto. Fora de la companyia, Alejo codirigeix amb Sergio Martínez, el seu primer treball de teatre textual i destinat a sales, Una nota imposible (2004), producció de la companyia A Tempo. La seua implicació en Visitants, per tant, serà cada vegada major, fins i tot s’anirà ocupant també de tasques de gestió. Així i tot, des de 1995, havia exercit de cap responsable en gira de Visitants, una companyia que, ja aleshores, comptava amb una projecció nacional i internacional. Aquesta dedicació a la gestió es detecta també a partir de l’any 2000, quan Alejo porta la coordinació de regidoria de diverses edicions del Festival de Teatre de Carrer de Vila-real.
 
En la primera dècada de 2000, l’autora no abandona la seua inquietud formativa. En 2003, assisteix al Postgrau de Teoria, tècniques i didàctica de teatre, organitzat per la Fundación Empresa i la Universitat Jaume I de Castelló. Són anys en què continua formant-se en dansa contemporània, però també en manipulació, expressió corporal o tècniques de circ. Disciplines impartides per diferents professionals com Mar Gómez, Milorad Buncic, Enzo Querubino, Patrícia Pardo, Pepe Sobradelo, J. A. Sánchez, Carmen Ombuena, Alicia Herrero, Isabel Rocatti, entre altres. 
 
Quant a l’escriptura teatral, d’entre els tallers específics als quals assisteix (Jordi Galcerán, Roberto García, José Sanchis Sinisterra, etc.), destaca els realitzats amb Paco Zarzoso entre 2005 i 2012: Escritura teatral (2005); Creación de personajes complejos (2008); Aproximación a la tragicomedia (2008-2009); Taller d’escriptura dramàtica a l’Escola Escalante (2009-2010); o Laboratori d’escriptura teatral Las Federicas (2011-2012). Aquests cursos suposaran l’impuls definitiu perquè Alejo s’interesse definitivament per l’escriptura i serà un període especialment creatiu. En 2009, per a Visitants, adapta una nova versió d’Hugonstein i escriu els textos per a diferents intervencions urbanes com Tot esperant... D’altra part, participa en processos d’escriptura col·lectiva sorgides dels tallers de Zarzoso. Els primers treballs en aquesta línia seran El último final (2009) i Máquina salvaje (2010), signades amb el nom de Los Patos Salvajes. A l’any 2013, estrena La ronda del miedo, nascuda del taller “teatro ebrio”, coescrita amb Mertxe Aguilar, Guadalupe Sáez, Marta Chust, María Cárdenas i Carmen Valera, i produïda per la Sala Ultramar amb direcció de Javier Sahuquillo. Per aquesta peça, Alejo aporta les peces breus Culebra negra i Anhidrosis. També a l’any 2013, Alejo participa en l’encàrrec del Grup Assaig de la Universitat de València, Abelles, obra dirigida per Pep Sanchis i signat per Las Federicas, grup conformat per Mafalda Bellido, Frederic López, Robert March, Jacobo Julio Roger, Guadalupe Sáez i Carmen Valera.

En aquests anys, Alejo també escriu els seus primers textos en solitari. En 2010, guanya el Premi Evarist García d’Alacant amb Cendres, obra que ella mateixa s’encarrega de dirigir amb producció de La Medusa en 2012. Aquesta nova companyia, que naix amb Cendres, serà una iniciativa de la pròpia autora dins de Visitants, una companyia paral·lela centrada en la creació de teatre textual. En 2011, Alejo escriu Las entrañas del paraíso, encara inèdita. Després de col·laborar en les creacions col·lectives citades, escriu la peça breu Duel de tastavins (2015), dirigida per Rubén Rodríguez, per a la primera edició de la Fira de Teatre Breu La Ravalera. Eixe mateix any, estrena Tanatos Show (2015), amb direcció pròpia i producció de La Medusa. Convé destacar, igualment, la seua implicació en la direcció escènica. A partir de 2012, Alejo assumirà de forma regular la codirecció de les peces de carrer de Visitants amb Tomás Ibáñez. A partir d’aleshores, s’encarrega pràcticament de totes les peces i visites teatralitzades per a diferents museus de la companyia i signa amb Ibáñez peces de carrer com Pluja de paraules (2015) o Tempus (2014 i 2016). En 2016, a més, Alejo participa en la primera edició del Torneig de Dramatúrgia Valenciana, organitzada per Creador.es, amb l’obra Volare, o el olor a cieno de Ícaro.
 
En els últims anys, l’autora ha desenvolupat també una important tasca de gestió i producció com a coordinadora de les Jornades Professionals del FITCARRER (2013-2018) i com a membre de l’equip de producció del mateix festival (2013-2016). A més, actualment, s’ocupa de la gestió de projectes culturals per a l’Ajuntament de Vila-real, en concret, d’un projecte de cultura als barris anomenat Art Perifèric (2015-2016), i del Memorial Democràtic de Vila-real (2014-2018). En aquest últim projecte, ha escrit i dirigit diferents guions en clau de teatre document per a una sèrie de rutes teatralitzades: Memòria del 31: temps  d'esperança (2014); Dones i repressió: el rent i la sal de la vila (2015); L’esclat de la Guerra Civil: la vila ferida (2016); Exili i acollida: el cor obert d'una vila (2017);Cultura i educació: L'ànima de la vila (2018) i Espais de la memòria i petjades de silenci a la Vila (2019), amb el qual tanca aquest cicle. En aquests treballs, Alejo ha revisat episodis històrics de Vila-real, des de l’arribada de la República, passant per les dones represaliades en el franquisme, la guerra, fins a l’exili i els refugiats. En 2020, Visitants autoedita un llibre amb tots els guions d’aquest projecte amb el títol de Ruta del Memorial Democràtica, sis anys de memòria de la Vila.

En tot aquest temps, Alejo no ha desatès la seua formació continuada assistint a classes de dansa contemporània a l’Aula de Contemporani de l’UJI; a cursos amb professionals com Los Corderos, Sol Picó, Sergi Belbel, Laila Ripoll o Alberto Conejero, entre altres; o als tallers del laboratori Creador.es, impartits per Eusebio Calonge, Edgar Chías, Romina Paula i Santiago Loza. Destaquen el tallers d’escriptura narrativa de quatre anys impartit per Vicent Usó a la UNED (2014-2017) i de dos anys d’Àngel Cheza (2014-2016), així com l’interés de l’autora pel teatre document, tot assistint a un curs de la Universidad Complutentse de Madrid en 2015. L’autora mateixa ha començat a desenvolupar tasques pedagògiques amb tallers de dramatúrgia per a espais públics en el Festival Internacional de Teatro Callejero de Matanzas en Cuba (2017), en el Festival Santiago Off de Xile (2018), o en Comitè Escèniques en València (2020), entre altres.

De la seua implicació en diferents associacions destaca la publicació de nombrosos articles de reflexió i entrevistes en la revista teatral Equiliquà de l’Associació d’Actors i Actrius Professionals Valencians (AAPV). En aquesta línia, recentment ha col·laborat en diversos números de la revista especialitzada Primer Acto, destacant el dossier sobre creació escènica en espais públics de 2019. Des de 2017, exerceix de presidenta de l’Associació Valenciana d’Escriptores i Escriptors de Teatre (AVEET), on ha col·laborat en l’organització de nombroses activitats dirigides a la formació, defensa i visibilització de la dramatúrgia valenciana. Entre aquestes activitats, destaquen, per exemple, les Jornades de creació d’arts escèniques per a la infància i la joventut que, actualment, van per la quarta edició; trobades i sessions al voltant dels drets, la contractació i la professionalització de l’escriptura teatral; o els Laboratoris Creador.es, que reben el suport de l’AVEET, un projecte de tallers d’escriptura dramàtica per a instituts, on Alejo ha participat com a docent en 2021. 

Les últimes creacions per a espais públics de l’autora, encarregada de la dramatúrgia i la direcció, són Olea (2016), finalista dels Premis Max 2018 com a millor espectacle de carrer; i Maletes de terra (2020), premi al millor espectacle de carrer de les Arts Escèniques Valencianes 2020. Aquestes dos produccions són de Visitants i de la companyia de l’autora La Medusa, nascuda amb l’objectiu de col·laborar amb altres creadors i companyies, com és el cas de Classe (2018), amb teatrencompanyia. L’últim espectacle de carrer on Alejo ha fet la dramatúrgia ha sigut (R)Minds (2020), una producció de l’Institut Valencià de Cultura, amb direcció de Tomás Ibáñez. Alejo va realitzar la dramatúrgia a partir de les propostes de moviment de Paula Romero; d’interpretació amb la direcció d’actors de David Climent; i de una sèrie de textos escrits per representants de la dramatúrgia valenciana com Isabel Martí, Ester Martínez Medrano, Néstor Mir, Pedro Montalbán Kroebel, Xavier Puchades, Isabel Requena o Lucía Sáez. Recentment, la companyia Visitants ha rebut reconeixements per la seua trajectòria com el Premi Avetid (2019) o el Premi Ramón Batalla de les Arts de Carrer del FitCarrer de Vila-real (2019).

En quant a teatre de sala, Alejo aconsegueix la residència d’Autoria de la Sala Ultramar–SGAE en 2017 per a escriure La vida inventada de Godofredo Villa, text tutoritzat per Maribel Bayona que, eixe mateix any, comptarà amb una lectura dramatitzada, dirigida per Xavier Puchades. El mateix director s’encarrega de la posada en escena posterior de l’obra en 2018. L’obra s’estrena en el Cicle de Memòria de l’Escalante, és nominada a millor autoria dels Premis de les Arts Escèniques Valencianes 2019 i és Premi ex aequo de la Crítica Valenciana 2019. L’autora participa en la II edició del Laboratori de dramatúrgia Ínsula Dramatària Josep Lluís Sirera i escriu L’amor dels esquirols (2019), de la qual es farà una lectura al Teatre Rialto, dirigida també per Puchades, i una versió radiofònica per al cicle Teatre a cau d’orella de l’IVC en 2021, amb direcció de l’autora. En 2018, guanya el Premi de Teatre Infantil Escalante per Cremallera, produïda i estrenada per La Medusa i Teatre Escalante poc després del confinament de 2020, amb direcció compartida de l’autora i Puchades. Els tres textos esmentats han sigut publicats i tant Cremallera com La vida inventada de Godofredo Villa continuen de gira actualment.

En els últims anys, Alejo ha començat a rebre encàrrecs com el text breu, Lucrècies, sobre Lucrècia Borja per a la cerimònia de lliurament dels premis Octubre de 2019 que, finalment, es va suspendre per la situació a Catalunya; o un altre text breu per al II Cicle I Cicle de Lectures Dramatitzades d'autores valencianes de Projecte Inestable, dirigides per Carla Chillida, on l’autora escriu Les filles dels puny en alt (2020). Alejo rep, a més, encàrrecs de productores valencianes de llarga trajectòria com Olympia Metropolitana per a escriure Anestesiadas (2019), junt amb el seu director Rafa Calatayud; o de la companyia Albena Teatre que li demana un text, Matilde i els llops, per a l’espectacle Presoners (2020), amb dramatúrgia i direcció de Carles Alberola, a partir del texto d’Alejo i d’altres autors i autores com Rodolf Sirera, Begoña Tena, Patrícia Pardo, Chema Cardeña o Pasqual Alapont.

En 2018 i 2020, l’autora va rebre les ajudes a l’escriptura escènica de l’Institut Valencià de Cultura. I entre 2020 i 2021, ha continuat assistint a tallers d’escriptura, impartits per professionals com Javier Daulte, Mariana de la Mata, Enrique i Yerai Bazo, Manuel Bonillo o Carmen Pombero; i també de moviment-dansa amb María Cabeza de Vaca.

Des de 2013, Alejo pertany a l’AVEET (Associació Valencians d’Escriptores i Escriptors de Teatre), de la qual, com s’ha dit, és presidenta des de 2017. 

Trajectòria actualitzada JUNY 202

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2009. El viaje de los cómicos, textos per a Mercats Medievals. Direcció de l’autora. Visitants. Alcalá de Henares. (AC)
2010. Tot esperant..., textos per a intervenció urbana. Direcció de l’autora. Visitants. Festival Sagunt a Escena.
2012. Cendres. Direcció de l’autora. La Medusa. Sala Arniches, Alacant.
2012. Judit & Paul, coescrita amb Tomás Ibáñez. Direcció Rubén Rodríguez. Visitants. Festival TAC de Valladolid. (AC)
2013-2016. Guions per a les intervencions teatrals realitzades amb Visitants als museus de Vila-real. (AC)
2013. Culebra negra, en La ronda del miedo, coescrita amb Mertxe Aguilar, Maria Cárdenas, Marta Chust, Guadalupe Sáez i Carmen Valera. Direcció Javier Sahuquillo. Sala Ultramar, València. (TB)
2013. Anhidrosis, La ronda del miedo, coescrita amb Mertxe Aguilar, María Cárdenas, Marta Chust, Guadalupe Sáez i Carmen Valera. Direcció Javier Sahuquillo. Sala Ultramar, València.
2013. Abelles, coescrita amb Mafalda Bellido, Frederic López, Robert March, Jacobo Julio Roger, Guadalupe Sáez i Carmen Valera. Direcció Pep Sanchis. Grup Assaig de la Universitat de València, Sala Matilde Salvador, València. (TB)
2014. Tempus (1a versió), dramatúrgia i textos de l’autora, codirigida amb Tomás Ibáñez. Visitants. Festival Umore Azaka, Leioa. (AC)
2014. Memòria del 31: temps d’esperança. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2015. Tanatos Show. Direcció de l’autora. La Medusa. Corral de Comedias, Xilxes.
2015. Dones i repressió: el rent i la sal de la vila. Dramatúrgia i direcció de l’autor. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2015. Pluja de paraules, dramatúrgia i direcció amb Tomás Ibáñez. Visitants. Festival Reclam, Castelló. (AC)
2016. Duel de tastavins. Direcció de Rubén Rodríguez. La Medusa. Fira de Teatre breu La Ravalera, Casino Antic, Castelló.
2016. L’esclat de la Guerra Civil: la vila ferida. Dramatúrgia i direcció de l’autor. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2016. Tempus (2a versió), escrita i dirigida amb Tomás Ibáñez. Visitants. Festival Tercera Setmana, Mercat de Jesús, València. (AC)
2016. Olea, dramatúrgia i textos de l’autora, codirigida amb Tomás Ibáñez. Visitants. Festival Sagunt a Escena. (AC)
2017. El cor obert d'una vila. Dramatúrgia i direcció de l’autora. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2018. La vida inventada de Godofredo Villa. Direcció Xavier Puchades. La Medusa. Cicle de Memòria de l'Escalante, Sala Matilde Salvador, València. 
2018. L’ànima de la vila. Dramatúrgia i direcció de l’autora. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2019. Espais de memòria i petjades de silenci a la vila. Dramatúrgia i direcció de l’autora. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real. (AC)
2019. Anestesiadas, escrita amb Rafael Calatayud. Direcció Rafael Calatayud. Olympia Metropolitana CAT de Catarroja, València. 
2020. Matilde i els llops. En Presoners, peça col·lectiva coescrita amb Pasqual Alapont, Chema Cardeña, Patrícia Pardo, Rodolf Sirera i Begoña Tena. Direcció Carles Alberola. Albena Teatre. Sant Miquel dels Reis, València.  (TB)
2020. Maletes de terra. Dramatúrgia i direcció de l’autora. Visitants - La Medusa. Festival Sagunt a Escena, Sagunt.
2020. Cremallera. Direcció Sònia Alejo i Xavier Puchades. Teatre Escalante - La Medusa. Teatre El Musical, València.
2020: Les filles del puny en alt. Direcció Carla Chillida. Teatro de lo Inestable, València (gravació audiovisual) (TB)
2021. L'amor dels esquirols. Direcció Sònia Alejo. Versió radiofònica. Insula Dramatària Josep Lluís Sirera-Teatre a cau d'orella, Institut Valencià de Cultura. SGAE, València. 

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

2009. El viaje de Hugo, adaptació de l’autora d’Hugonstein de Joan Raga, Tomás Ibáñez i Maite Gil. Visitants. Teatre Municipal d'Almassora. 
2020. (R)MINDS. Dramatúrgia, amb la col·aboració de Paula Romero i David Climent, a partir de textos de Lucía Sáez, Ester M. Medrano, Isabel Requena, Isabel Martí, Néstor Mir, Xavier Puchades i Pedro Montalbán-Kroebel. Amb dramatúrgia de Sònia Alejo i direcció Tomás Ibáñez. Institut Valencià de Cultura, Festival Sagunt a Escena, Sagunt. (DC)

Posades en escena posteriors i reposicions (Nacionals)

2018. La ronda del miedo, coescrita amb Mertxe Aguilar, María Cárdenas, Marta Chust, Guadalupe Sáez i Carmen Valera. Direcció Daniel Moreno. Pink Elefante Teatro, Teatros Luchana, Madrid.

Lectures dramatitzades (Nacionals)

2009. El último final, grup dramatúrgic Los Patos Salvajes. Direcció Paco Zarzoso. Centre Teatral Escalante, València.
2010. Máquina salvaje, grup dramatúrgic Los Patos Salvajes. Direcció Paco Zarzoso. Centre Teatral Escalante, Valencia.
2012. Zona X, dramatúrgia a partir de lectures eròtiques dramatitzades en espais no convencionals, Vila-real.
2016. Volare, o el olor a cieno de Ícaro. I Torneig de Dramatúrgia Valenciana. La Rambleta, València.
2017. La vida inventada de Godofredo Villa. Direcció Xavier Puchades. La Medusa. II Edició de residències d’Autòria en Ultramar–SGAE. Sala Ultramar, València.
2019. L'amor dels esquirols. Direcció Xavier Puchades. Laboratori Ínsula Dramatària Josep Lluís Sirera, Institut Valencià de Cultura. Teatre Rialto, València. 
2019. Cremallera. Direcció Sònia Alejo. Semillero escénico - Russafa Escènica. SGAE, València.

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2010. Cendres. Premi Evarist García d’Alacant. Diputació d’Alacant.
2011. Autopsias. Revista Ukränia, 1. València, p.44-47.
2013. Cendres. Web AVEET, València.
2017. El gronxador. En El teatre ací i ara / El teatro aquí y ahora. Alupa Editorial, València, p. 29-32. (TB)
2018. La vida inventada de Godofredo Villa. Alupa Editorial, València
2019. L'amor dels esquirols. II Laboratori Ínsula Dramatària Josep Lluís Sirera. Institut Valencia de Cultura, València.
2018. La vida inventada de Godofredo Villa. Primer Acto, nº357, Madrid, p.112-135.
2020. Cremallera. Edicions Bromera, Alzira
2020. Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019). Visitants Teatre, Vila.real.
2020. Les filles del puny en alt. Revista Red Escénica. Proyecto Inestable, València, p. 81-86. (TB)

Reflexió i investigació teatral de l'autor: programes de mà

Articles, capítols i pròlegs.
2012. “Acerca de La primavera de las Galápagos, de Mafalda Bellido”. Revista teatral Ukränia, 2, València, p. 35.
2017. “Europa a escena”, Pròleg a El drac d’Europa. Dramatúrgies sobre la Unió. Edicions 96, València, p. 7-10.
2018. "El viaje bisagra". La vida inventada de Godofredo Villa, de Sònia Alejo, Alupa Editorial, València, p.7-8.
2020. "La memòria portada al carrer". Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019), Visitants Teatre, Vila.real, p.4-7.

Pròlegs i programes de mà.
2009. Programa de mà d’El viaje de los cómicos. Visitants.
2010. Programa de mà de Tot esperant... Visitants.
2012. Programa de mà de Judit & Paul. Visitants.
2012. Programa de mà de Cendres. La Medusa.
2014. Programa de mà de Tempus. Visitants.
2014. Programa de mà de Memòria del 31: temps d’esperança. Memorial Democràtic de Vila-real.
2015. Programa de mà de Dones i repressió: el rent i la sal de la vila. Dramatúrgia i direcció de l’autora. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real.
2015. Programa de mà de Pluja de paraules. Visitants.
2015. Programa de mà de Tanatos Show. La Medusa.
2016. Programa de mà de Duel de tastavins. La Medusa.
2016. Programa de mà de L’esclat de la Guerra Civil: la vila ferida. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real.
2016. Programa de mà de Tempus, (2a versió). Visitants.
2016. Programa de mà d’Olea. Visitants.
2017. Programa de mà d’El cor obert d'una vila. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real.
2017. Programa de mà de La vida inventada de Godofredo Villa. Lectura dramatitzada. La Medusa.
2018. Programa de mà de L’ànima de la vila. La Medusa. Memorial Democràtic de Vila-real.

Reflexió i investigació teatral de l'autor: premsa, publicacions culturals i especialitzades

2007. “Això era i no era...” Equiliquà, 11, p. 36-37.
2007. “El teatre universitari en el punt de mira”. Equiliquà, 12, p. 14-18.
2007. “El reclam més efectiu del parany”. Equiliquà, 13, p. 20-21.
2008. “La Platea asociada”. Equiliquà, 15, p. 8-9. 
2008. “Fàtima Agut i la memòria històrica”. Equiliquà, 16, p. 6-7.
2009. “Els associats d'Almenrara cap amunt”. Equiliquà, 17, p. 22-23 
2009. “El Teatre del Raval”. Equiliquà, 18, p. 26-27.
2009. “Enquesta. El teatre valencià fa 20 anys”. Equiliquà, 19, p. 8.
2009. “20 anys de teatre de carrer”. Equiliquà, 19, p. 20-21.
2011. “Temps de crisi i de laments”. Equiliquà, 23, p. 14-15.
2012. “Enquesta. L'actor com a crador”. Equiliquà, 24, p. 11. 
2012. “Fet ací”. Equiliquà, 24, p. 24-26. 
2012. “Artistas a la fuga”. Equiliquà, 25, p. 38-39. 
2012. “Vila-real, 25 anys al carrer”. Equiliquà, 26, p. 16-19. 
2012. “Enquesta. Autors”. Equiliquà, 27, p. 13-14.
2012. “De Buenos Aires a Xilxes”. Equiliquà, 27, p. 40-42.
2013. “Un centre dramàtic nou... a Vila-real”. Equiliquà, 28, p. 44-46. 
2013. “Actors lluny del teatre i les càmeres”. Equiliquà, 29, p. 40-43. 
2013. “Jornada professional del FIT Carrer Vila-real”. Equiliquà, 30, p. 16-17.
2013. “Jun coup de coeur viatger”. Equiliquà, 30, p. 44-47.
2014. “Vull jubilar-me per a deixar de pagar, no per a deixar de treballar. Valentí Piñot.”. Equiliquà, 31, p. 34-37.
2014. “Estiu a escena”. Equiliquà, 33, p. 37.
2015. “Salvant la vida o malvivim del luxe”. Equiliquà, 34, p. 27-29.
2015. “La ravalera arriba a Castelló”. Equiliquà, 35, p. 12-13.
2017. “En el camino, ya se sabe. Vivir es elegir descartar, según se mire”. Presentació al lema del festival Russafa Escènica. (http://russafaescenica.com/lema/lema-2017/?edi_re=2)
2017. “La poma enverinada”. Revista Oci, març.
2019. "Llegar a la creación para la infancia y la juventud desde el encuentro entre personas". Primer Acto, nº356, Madrid, p.38-40.
2019. "La entrevista inventada de Godofredo Villa", amb Xavier Puchades. Primer Acto, nº357, Madrid, p.106-109.
2019. "Crear detrás de las paredes", amb Nieves Rodríguez Rodríguez. Primer Acto, nº357, Madrid, p.150.
2019. "Visitants. Imaginar sobre cemento y asfalto". Primer Acto, nº357, Madrid, p.153-154.
2020. "La gran escapada". Primer Acto, nº358, Madrid, p.172-175.

Obra traduïda

CASTELLÀ
2013. Cenizas. Web AVEET, València. Traducció de Sònia Alejo.
Inèdita
2021. Cremallera. Traducció de Sònia Alejo.

Obra premiada

2010. Premi de Teatre Breu en valencià Evarist Garcia d’Alacant, per Cendres.
2018. Finalista al millor espectacle de carrer dels Premis Max, per Olea.
2018. Finalista al millor espectacle de carrer dels Premis de les Arts Escèniques Valencianes, per Olea
2018. Ajuda a l'escriptura escènica de l'Institut Valencià de Cultura.
2018. Premi de Teatre Infantil Escalante, per Cremallera
2019. Premi ex aequo de la Crítica Valenciana, per La vida inventada de Godofredo Villa. 
2019. Premi Ramón Batalla a la trajectòria i compromís amb les Arts de Carrer del FITCARRER de Vila-real a Visitants. 
2019. Premi AVETID a la trajectòria de Visitants.
2019. Finalista a millor text dels Premis de les Arts Escèniques, per La vida inventada de Godofredo Villa
2020. Ajuda a l'escriptura escènica de l'Institut Valencià de Cultura.
2020. Premi Clara Campoamor-Dones per la Igualtat d'Almassora.
2020.Premi al millor espectacle de carrer de les Arts Escèniques Valencianes, per Maletes de terra

Bibliografia

Articles, capítols, pròlegs

ALEXANDRE, V. (2020). "Introducció i propostes escèniques". Cremallera, de Sònia Alejo, Edicions Bromera, Alzira, p.5-24/93-96
BAYONA, M. (2018). "Un banco frente al río Saône". La vida inventada de Godofredo Villa, de Sònia Alejo, Alupa Editorial, València, p.13-17.
BELLOCH FERNÁNDEZ, J. (2020). "Pròleg. Aprofundir en la democràcia, la justícia i la dignitar". Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019), Visitants Teatre, Vila.real, p.8-10.
IBÁÑEZ MEZQUITA, A. (2020). "Pròleg. Vila-real, un compromís amb la memòria". Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019), Visitants Teatre, Vila.real, p.14-17.
PEIRÓ, J. V. (2017). “El autor existe”. El teatre ací i ara / El teatro aquí y ahora. Alupa Editorial, València, p. 11-26.
-(2020). "Hay zapatos para quedarse quieto y zapatos para correr". Primer Acto, nº357, Madrid, p.102-105.
PÉREZ ARRIBAS, E. (2020). "Pròleg. La patologia de l'oblit". Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019), Visitants Teatre, Vila.real, p.18-19.
PUCHADES, X. (2018). "Una mirada encontrada". La vida inventada de Godofredo Villa, de Sònia Alejo, Alupa Editorial, València, p.13-17.
ROYO NAVARRO, R. (2020). "Pròleg. Continuar pel camí de la memòria". Ruta del Memorial Democràtic, sis anys de memòria de la Vila (2014-2019), Visitants Teatre, Vila.real, p.12-13.
SORIANO, Mª. J. (2011). "Autopsia emocional". Revista Ukränia, 1. València, p.42-43.
ZARZOSO, P. (2019). "Pròleg. El canto de las cigarras", als tres volums del II Laboratori Ínsula Dramatèria Josep Lluís Sirera. Institut Valencia de Cultura, València, p. 9-13.

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

ALONSO, L. (2019). "Sònia Alejo: El verdadero premio es salir del teatro con una sensación potente". Economia3, 6 d'abril. 
BALSEYRO, S. (2010). “Sonia Alejo gana el Premi de Teatre Breu en valencià Evarist García con su obra Cendres”. La Verdad, 17 de setembre.
BOSCH, M. (2019). "Sònia Alejo, con La vida inventada de Godofredo Villa (Paranimf): Transmite emoción; es fácil identificarse con sus personajes". Nomepierdouna.net, 28 de febrer. 
BROX, O. (2018). "Identidad e integridad". Détour, 13 de novembre. 
CANO, S. (2020). "Sonia Alejo: Reivindicar la dignitat de les dones és una feina que mai acaba". Castellónplaza, 5 de novembre.
CASTELLÓN INFORMACIÓN (2015). “Vuelve a Castellón la Fira de Teatre Breu La Ravalera tres el éxito de la primera edición”. Castellón Información, 11 de novembre.
CONTRERAS, V. “La Rambleta trau al carrer el foc, la dansa i la música de Olea”. Levante, 27 de març.
CREADOR.ES (2016). “Talento Creadores: Sonia Alejo. Las piezas para espacios públicos tienen su propia dramaturgia”. (http://creador-es.com/talento-creadores-sonia-alejo/)
CULTURAPLAZA (2020). "Las artes escénicas denuncian decisiones arbitrarias contra las actividades culturales". Valenciaplaza, 11 de setembre. 
-(2020). "Las Anestesiadas regresan al Talia para abordar desde el humor la dictadura de la imagen". Valenciaplaza, 2 de desembre. 
DE LUIS OTERO, L. (2018). “Daniel Moreno: La ronda del miedo. Llegado el momento”. Periodistas-es.com, 23 de maig.
DONAT, B. (2019). "La vida inventada de Godofredo Villa rinde homenaje a los niños de la guerra". Valenciaplaza, 3 d'abril. 
-(2019). "Anestesiadas celebra el despertar de las mujeres frente a la dictadura de la imagen". Valenciaplaza, 25 de desembre. 
EFE (2020). "Anestesiadas, obra 100 por 100 valenciana, con la desesperación al límite". La Razón, 27 de febrer. 
EUROPAPRESS (2020). "Cremallera reivindica el poder de la amistad ante las adversidades de la vida en el Escalante". Valenciaplaza, 26 d'octubre.
-(2020). “La voz silenciada de los presos del franquismo vuelve a sonar con Presoners”. Culturplaza, 8 de setembre.
FUSTER ALMEIA, J. (2014). “Un recorrido teatralizado recordará la llegada de la Segunda República a Vila-real”. Diario de Castelló, 25 de març.
GARÍN, I. (2020). “Presoners”. Cartelera Turia, 1 de setembre. 
GRAS, E. (2018). "Sònia Alejo: No entenc el teatre sense compromís". Periódico Mediterráneo, 8 d'octubre. 
-(2020). "Sònia Alejo: Classe és una obra que no transmet idees sinó que les crea". Periódico Mediterráneo, 5 de març. 
JÁTIVA, J. M. (2013). “La Sala Ultramar estrena sede con una de miedo”. El País (Comunitat Valenciana), 20 de març.
JORQUES, B. (2017). “Dejad que os ayudemos a curar las artes escénicas”. Levante, 12 de desembre.
HERNANDIS, M. (2016). “Sònia Alejo: L’escriptura de les dones s’ha vist relegada”. El Mundo, (Comunitat Valenciana), 17 de desembre.
LATORRE, I. (2019). "Autodefinides 48: Sònia Alejo". Afán de plan, 12 de gener. 
LLORENTE, S. (2019). "Sònia Alejo: Una obra ben escrita per a xiquets té tant de valor com una ben escrita per a adults". Valenciaplaza, 24 de març.
MAKMA (2020). “Presoners, cartes desde la cárcel”. Makma, 9 de setembre. 
MARCOS, N. (2019). "La vida inventada de Godofredo Villa". Las Provincia, 5 d'abril.
MARTEL CROS, C. (2018). "El teatro de calle, una de las artes escénicas más infravaloradas". Aldarull, 27 de novembre.
MARTÍNEZ, A, (2018). “Mujer y creación, la cultura como nuevo modelo productivo”. El Nacional.cat, 18 de maig.
MARTÍNEZ MONTESINOS, V. (2021). "Cremallera, de Sònia Alejo". Dramàtica - Afán de plan, 3 de febrer. 
MEDITERRÁNEO (2016). “Vila-real arranca su tercer memorial Democràtic, que se centra en la guerra civil”. El Periódico Mediterráneo, 6 d’abril.
MELCHOR, C. (2020). “Alberola: Nunca hablaremos suficiente del dolor que causó el franquismo”. Levante Emv, 8 de setembre. 
NAVARRO, R. - TEROL, D. "Alicante cancela una obra de teatro de Cultura y la oposición lo califica de boicot al sector". Valenciaplaza, 10 de setembre. 
NIÑO, V. M. (2016). “Visitants estrena en Urones Olea, su síntesis del Mediterráneo”. El Norte de Castilla, 11 d’agost.
OLMEDO, J. (2021). "Lola Moltó: Valoramos mucho poder seguir subiendo a un escenario".  El Periódico de Aquí, abril/març
PEIRÓ, J.V. (2019). "El continente en peligro". Las Provincias, 6 de juliol.
-(2020). "Mujeres al borde de un ataque de nervios". Las Provincias, 14 de març.
-(2020). "La belleza de la libertad". Las Provincias, 26 de setembre.
-(2021). "Al héroe desconocido". Las Provincias, 10 d’abril.
RAMÍREZ, E. (2018). "Sònia Alejo: Debía rendirle un homenaje a este señor como representante de tantas personas anónimas". Aldarull,  13 de novembre.
R.D. (2019). "La almassorina Sònia Alejo, premio de la Crítica Valenciana". Periódico Mediterráneo, 23 de març. 
-(2021). "Castell´on suma 6 candidaturas a los Premios Max 2021". Periódico Mediterráneo, 2 de juny.
REDACCIÓ (2019). "L'actriu, directora i dramaturga Sònia Alejo guanya el Premi de Teatre Infantil Escalante". Diari La Veu, 21 de febrer.
-(2020). "El espectáculo de calle Maletes de terra llega a la plaza Séneca". Información, 9 de setembre.
RODRÍGUEZ, T. (2018). “Les dramaturgues reclamen alçar el teló dels grans teatres”. Diari la Veu, 27 d emarç.
RODRÍGUEZ GIMENO, R. (2019). "La vida (no) inventada de Pep Ricart". Verlanga, abril.
SÁNCHEZ, O. (2018). “Un memorial per a no perdre la memòria”. Levante, 20 de març.
TORRES, S. – MARCOS, M. (2018). “Vivim en el món esquemàtic del tuit”. El Mundo (Comunitat Valenciana), 28 de maig.
VIÑAS, E. (2017). “La SGAE se abre al debate sobre su futuro y relación con los autores escénicos”. Valencia Plaza, 29 de setembre.

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: R. X. Roselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre_ivc@gva.es
medina_fer@gva.es