García, Roberto

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

García, Roberto

Data de naixement: 30/06/1968
Població: València
Dècada: Dècada dels 60's

Trajectòria

García es va llicenciar a l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València en 1993. Al llarg de la seua formació, intervé com actor-ballarí en diversos espectacles de la companyia Ananda Dansa: Destiada (1989), Homenaje a K (1990), Basta de Danza (1990) i Borgia Imperante (1992). Tots aquests creats i dirigits per Edison Valls, amb coreografia de Rosangels Valls. En aqueix temps, García és també membre del Centre Coreogràfic de la Generalitat Valenciana (1990-1992). Com a actor, apareix en El sueño de las hormigas (1989), de Bajo Par Teatre, i en el taller final de carrera, Finita la comedia (1993), ambdues propostes amb dramatúrgia i direcció d’Alejandro Jornet.

La seua relació amb l’escriptura dramàtica és prou primerenca. En 1993, obté l’accèssit del premi Durango-Baqué amb el text Noticias del desorden, coescrit amb Alejandro Jornet. A aquest premi, li seguiran altres dos: l’Àngel Guimerà, per Les baves de Lee Marvin (1995) i l’accèssit del Marqués de Bradomín (1996), per Scout.

En aqueixos anys, García es dedica també a la la docència, en les escoles municipals de teatre de Puçol i Mislata, i dóna els seus primers passos com a director d’escena. Per un costat, l’autor dirigeix propostes de creació col·lectiva com Help!(1994), per a Boig Teatre, o El diari de Noa (1995), per a l’EMT de Mislata, codirigida amb Ana Campos; i d’un altre, dirigeix textos propis com La pista (1994), per a la companyia La Pista, i Salsa Kurda (1997), per al Gat Amagat. En aquesta línia, destaquen les seues dos col·laboracions amb la companyia Malpaso d’Alejandro Jornet: Crònic (1996) i Òxid (1998). Aquesta última producció és nominada al millor espectacle i millor text en els premis de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana. Òxid havia rebut, a més, l’ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana en 1997.

En 1998, García inicia una nova etapa com a dramaturg i es vincula a la companyia Albena Teatre i abandona el circuit alternatiu. Aqueix any coescriu amb Carles Alberola, un dels membres fundadors d’Albena, dos peces: una inèdita, L’any que ve, que havia rebut l’ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana; i una proposta per a públic infantil i juvenil, Joan, el Cendrós, coproduïda entre Albena i el Centre Teatral Escalante. En 1999, ambdós autors reben un encàrrec de la productora catalana Bito Produccions i escriuen 23 centímetres, estrenada l’any següent a Barcelona, amb direcció de Josep María Mestres. Aquesta peça es convertirà en una de les de major projecció internacional dels autors, amb muntatges posteriors a Portugal, Argentina, Finlàndia, Mèxic, Xile o Colòmbia.

La projecció nacional vindrà amb Besos (1999), obra de què s’arribaran a realitzar més de mil funcions per tota Espanya, i amb la qual els dramaturgs rebran premis com el de la Cartelera Turia i el de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana al millor espectacle (2000), el de l’Associació d'Escriptors Valencians (2001) al millor text i el Max de les Arts Escèniques al millor text en català (2001). Amb una estructuració dramàtica pareguda, per mitjà d'esbossos, escriuen Spot (2002), una coproducció d’Albena amb Olympia Produccions. Tots aquests muntatges estan dirigits per Carles Alberola amb l’ajuda del mateix García i Laura Useleti. També junt amb Alberola, organitza diverses gales com les dels Premis Max de les Arts Escèniques (2000) o les dels Premis Literaris Ciutat d'Alzira. En 2004, firma el llibre commemoratiu del desé aniversari d’Albena i, l’any següent, escriu i dirigeix Perfect, la seua última col·laboració teatral, fins al moment, amb la companyia.

Paral·lelament, des de finals dels noranta, García inicia la seua trajectòria com a guionista televisiu participant en diversos projectes de ficció, molts dels quals desenvolupa també junt amb Alberola: Càsting (1998), una comèdia de situació (sitcom) per a Drimtim; Dinamita!(1999), un programa d'esbossos per a Trivideo-TV3; o Cuca (2002), per a TV3, una comèdia de situació en la qual també participa el dramaturg català Jordi Galcerán. En solitari, escriu guions per a una altra comèdia de situació per al Terrat-Tele5, Moncloa, Diga’m? (2000-2001), i per a una sèrie d’animació, SOS Libèl·lules (Bugwatch)(2003), coproduïda per RTVV i Chanel 5 de França i Canadà.

Amb aquest bagatge, García formarà part de l’equip creatiu de moltes de les produccions televisives posteriors d’Albena i la productora Conta Conta per a RTVV: Autoindefinits (2005), Maniàtics (2006-2007) i Unió Musical Da Capo (2009-2010), exercint funcions de guionista i coordinador de guió. Els seus últims treballs televisius seran un nou projecte de comèdies de situació, Cuarentaytontos (2010), on realitza la Bíblia i el capítol pilot, i com a dialogista en la telenovel·la Bon dia, bonica (2011) de RTVV.

Al llarg d’aquest període, García desenvolupa, com a autor i director, la seua dramatúrgia més personal amb la companyia L’Horta Teatre, de la qual és director artístic des de 2000 fins a l’actualitat. Aqueix any, escriu i dirigeix Follow me, text que havia rebut l’ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana i, en 2002, Miss Ceuta. A partir de 2005, inicia una línia d’investigació que explora l’aplicació de noves tecnologies a les arts escèniques. El primer fruit és Pica, ratlla i tritura, obra amb què guanya el Max Aub de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana i és, a més, seleccionada com a espectacle revelació per als Premis Max.

Des de Miss Ceuta, García compon la música i dissenya l’espai sonor de molts dels seus treballs. Precisament, serà un territori sobre el qual reflexione en la següent producció amb L’Horta, Moby Disc (2009), i en altres creacions posteriors fora de la companyia: Oral (2008), producció del Festival Veo, i L'art de la fuga (2009), amb Dramatúrgia 2000. Aquest últim text, que rebrà el premi Abril al millor autor i millor espectacle, es traduirà i estrenarà a Roma en 2010. Moby disc també havia obtingut els mateixos guardons un any abans.

Als textos estrenats en aquest temps, cal sumar altres amb què García obté nous premis com el Ciutat d’Alcoi i el de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (2003), per Indecent, o el Ciutat d'Alzira (2006), per Combustió; i queda finalista en el Micalet de Teatre amb Love Me Tendre (2003) i en l’Octubre de Teatre amb Hip Hop (2003).

Igualment, García escriu i dirigeix nombrosos espectacles infantils per a L’Horta Teatre: Les tres porquetes (2001), Pelussa, la intrusa (2003), Maria Fideus (2004), La volta al dia en 80 mons (2009) i La pell de gallina (2010); a més, firma Iglú (2002), amb direcció de Ramón Moreno, i La bella dorment (2006), dirigida per Juan Pablo Mendiola.

En els últims anys, García únicament ha creat dos dels espectacles destinats a públic infantil i juvenil de L’Horta Teatre: El conte enrere (2014) i, una coproducció amb Escalante Centre Teatral, Cyrano de Bergerac (2013), un dels muntatges més grans i tècnicament complexos realitzats per l’autor. En aquest sentit, ha aprofundit també en l’ús de les noves tecnologies en una sèrie de propostes de xicotet format que aborden, en clau de comèdia, diferents qüestions sobre el context de crisi actual: Eufòria (2011), Show Cost (2012) i Paraules majors (2015).

A aquests treballs, cal afegir, finalment, dos produccions més ambicioses en mitjans: Reset (2012), producció de Teatres de la Generalitat Valenciana, i La guerra dels mons 2.0.(2016), coproducció de L'Horta Teatre i Culturarts. També en 2016, guanya el Premi Ciutat d’Alcoi amb Entretindre i no tindre, la seua última obra coneguda. 

Des de 2013, García forma part de l'AVEET (Associació Valenciana d'Escriptores i Escriptors de Teatre). Igualment, va ser membre del Consell Territorial de SGAE de la Comunitat Valenciana fins 2017, any en què va iniciar la seua etapa actual com a Director Adjunt d'Arts Escèniques de l'Institut Valencià de Cultura. Des d'eixe càrrec, ha encetat una sèrie d’accions de suport i visibilització de la dramatúrgia viva valenciana com ara el Laboratori de Dramatúrgia Insula Dramatària Josep Lluís Sirera o l'impuls a la producció escènica pública amb una important presència de representants de la dramatúrgia valenciana.  García també és membre de l'Academia de las Artes Escénicas de España. 

Trajectòria actualitzada JUNY 2021
© Xavier Puchades    

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

1994. Help! Direcció Roberto García. Boig Teatre. Escola Municipal de Puçol, València.
1994. La cancha. Direcció Roberto García. Cia. La Cancha.
1995. El diario de Noa, cocreat amb Ana Campos. Direcció Roberto García i Ana Campos. EMT Mislata. Teatre de Mislata, València. (TIJ)
1996. Crònic. Direcció Roberto García. Compañía Malpaso. Carme Teatre, València.
1997. Salsa Kurda. Direcció Roberto García. Companyia el Gat Amagat – EMT Mislata. Concurs de Teatre Vila de Mislata, Teatre del Centre Cultural de Mislata, València.
1998. Òxid. Direcció Roberto García. Compañía Malpaso. Sala Moratín, València.
1999. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Carles Alberola. Albena Teatre. Teatre Talía, València.
2000. 23 centímetres, coescrita con Roberto García. direcció Josep María Mestres. Albena Teatre – Bito Produccions. Teatre Poliorama, Barcelona.
2000. Follow me. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre.
2002. Miss Ceuta. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre.
2002. Spot, coescrita amb Carles Alberola, direcció Carles Alberola. Albena Teatre. Casa de la Cultura d'Alcúdia.
2002. Iglú. Direcció Ramón Moreno. L'Horta Teatre. (TIJ)
2003. Pelussa, la intrusa. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre Teatre. (TIJ)
2004. Maria Fideus. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. (TIJ)
2005. Perfect. Direcció Roberto García. Albena Teatre, Casa de Cultura de Puçol.
2005. Pica, ratlla i tritura. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre – Teatres de la Generalitat Valenciana.
2008. Oral. Direcció Roberto García. Festival VEO. Sala Matilde Salvador, València.
2009. Moby Disc. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. L'Altre Espai, València.
2009. L'art de la fuga. Direcció Roberto García. Companyia Dramaturgia 2000. Sala Matilde Salvador, València.
2009. La volta al dia en 80 mons. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Sala L'Horta, València. (TIJ)
2010. La pell de gallina. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Sala L'Horta, València. (TIJ)
2011. Eufòria. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Sala L'Horta, València.
2012. In Aut. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre.
2012. Reset. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre – Teatres de la Generalitat Valenciana. Teatre Rialto, València.
2012. Show Cost. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Teatre de Mislata, València.
2014. El conte enrere. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Sala L'Horta, València. (TIJ)
2015. Paraules majors. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. Mostra de Teatre d'Alcoi, Alacant.
2016. La guerra dels mons 2.0. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre – Culturarts. Teatre Principal, València.
 

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

1998. Joan, el cendrós, coescrita amb Roberto García. Versió d'El príncep ventafocs de Babette Cole. Direcció Carles Alberola. Albena Teatre - Escalante. Sala Escalante, València. (TIJ)
2001. Les tres porquetes, a partir del conte dels germans Grimm. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre. (TIJ)
2006. La bella dorment, a partir del conte de Charles Perrault. Direcció Juan Pablo Mendiola. L'Horta Teatre. Sala L'Horta, València. (TIJ)
2013. Cyrano de Bergerac. Direcció Roberto García. L'Horta Teatre – Escalante. Sala Escalante, València. (TIJ)

Posades en escena posteriors i reposicions (Internacionals)

Internacional.

1999. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Joao Maria André. Teatro-Estudio Bonifrates, Coimbra, Portugal.
2002. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Sergio Giménez. Telón de Alsfalto. Mèxic.
2004. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Finlàndia.
2004. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Productora de Teatro Profesional New Moon, Miami.
2004. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Compañía Teatro Lope de Vega. Bogotá, Colombia.
2010. L’Arte della Fuga. Direcció de Paolo Pasquini. Teatro Stanze Segrete, Roma.
1999. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Cristian Soto. Teatro Municipal de Iquique, Xile. ?

Nacional.

2000. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Joan Martín Correa. Cia. Mullats. Sala Raval, Mostra de Teatre al Raval, Barcelona.
2002. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Toni Úbeda. Grup de Teatre Principal de Valls.
2006. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Miguel Goicoechandía. Cía. Bubulú. Auditorio de Civican.
2013. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Direcció Pedro Zabalza. En Boca Teatro, ENT, Navarra.
2013. Miss Ceuta. Direcció de Gaspar Zamora. Cia. Fil per Randa, Sala Carolina, València.
 

Lectures dramatitzades (Internacionals)

1997. Insulina. Direcció Alejandro Jornet. Ciclo de lecturas dramatizadas Ínsula Dramataria. Sala Moratín, València.
1998. Scout. Cicle de nous autors, Sala Beckett, Barcelona.
2004. Joan, el Cendrós. Celebració 10 anys d'Albena. Centre teatral Escalante, València.
2011. Indecent. Direcció Roberto García, Cicle de Lectures Dramatitzades SGAE,València.

Obra publicada

Textos dramàtics originals

1995. Noticias del desorden, coescrita amb Alejandro Jornet. Editorial Estro, Valencia.
1996 Les baves de Lee Marvin. Editorial Mediterrani, Tarragona.
1996. Insulina. En Islas, Colección Teatro Siglo XX, Universitat de València, Valencia. (TB)
1997. Scout. Premio Marqués de Bradomín 1996, INJUVE, Madrid.
1998. Òxid, Colección Teatro Siglo XX, Universitat de Valencia.
1998. Efemérides, coescrita amb Carles Alberola. Escena, 46, Barcelona. (TB)
2002. 23 centímetres, coescrita amb Carles Alberola. Tres i Quatre, Valencia.
2004. Spot, coescrita amb Carles Alberola. Edicions Bromera, Alzira.
2004. Besos, coescrita amb Carles Alberola. Edicions Bromera, Alzira.
2004. Miss Ceuta. En 10 Bones peces. Teatre Valencià Contemporani, CEIC, Alfons el Vell, Gandia. (fragmento)
2004. Indecent. Edicions 62, Barcelona.
2007. Pica, ratlla, tritura. Col·leció Premi Max Aub, Generalitat Valenciana. València.
2007. Combustió. Edicions Bromera, Alzira.
2012. Reset. Teatres de la Generalitat Valenciana, València.
2014. Teatro contemporáneo. En Contemporáneo / Contemporani. Colección Teatro Siglo XXI, Universitat de València, p. 45-46.
2017. Entretindre i no tindre. Editorial Bromera, Alzira. 

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

1998. Joan el Cendrós, coescrita amb Carles Alberola. Edicions Bromera, Alzira.
2011. Juan, el ceniciento, coescrita amb Carles Alberola, Algar Editorial, Alzira.
2014. Cyrano de Cybergerac. Edicions Bromera, Alzira.

Reflexió i investigació teatral de l'autor: programes de mà

2004. Albena Teatre, 10 anys: amb el somriure d'un bes. Edicions Bromera, Alzira.
2004. Albena Teatre, 10 años: con la sonrisa de un beso. Feditres Empresa Editorial, Alzira.
2004. “ Roberto García sobre Carles Alberola”. Albena Teatre, 10 anys amb el somriure d’un bes. Edicions Bromera, Alzira, 49.
2005. “Mesa redonda: autores”. Escuela Superior de Arte Dramático de Valencia. 25 años de renovación teatral. Ediciones Generales de la Construcción – ESADV, Valencia, p.158-162.
2005. “Odio el TEATRO. Amo el teatro”. Cuadernos de Dramaturgia Contemporánea, 10, Mostra de Teatre Español de Autores Contemporáneos, Alacant.
2006. “Questió de principis”. 30 anys de l'Horta. 30 anys de teatre valencià. Edicions Bromera, Alzira, p.114.
2007. “Viaje iniciático.”Ananda Dansa, del ball a la paraula, amb Remei Miralles. Universitat de València.

Reflexió i investigació teatral de l'autor: premsa, publicacions culturals i especialitzades

2011. “El éxito de la temporada”. Ukränia: laboratorio de anagnórisis teatral, 1, Universitat de València, p. 62-63.
2012. “Mosqueo”. Ukränia: laboratorio de anagnórisis teatral, 2, Universitat de València, p. 48-49.

Obra traduïda

ANGLÈS
2004. 23 centímetres, coescrita amb Carles Alberola.

CASTELLÀ
2002. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola. SGAE, Madrid.
2011. Juan, el ceniciento. Coescrita amb Carles Alberola. Algar Editorial, Alzira. (TIJ)

Inéditas y/o estrenadas.
1998. Óxido.
1999. Besos, amb Carles Alberola.
2000. Follow me.
2002. Miss Ceuta.
2002. Spot, amb Carles Alberola.
2002. Iglú. (TIJ)
2002. Las tres cerditas.(TIJ)
2003. Pelusa, la intrusa. (TIJ)
2005. Perfect.
2005. Pica, ralla, tritura.
2008. Oral.
2009. El arte de la fuga.
2009. La vuelta al día en 80 mundos. (TIJ)
2010. La piel de gallina. (TIJ)
2011. Euforia.
2012. Show Cost.
2014. La cuenta atrás. (TIJ)

FINÈS
Inéditas y/o estrenadas.
2004. 23 centímetros, coescrita amb Carles Alberola.

ITALIÀ
Inéditas y/o estrenadas.
2010. L’Arte della Fuga.

PORTUGUÈS.
Inéditas y/o estrenadas.
2003. 23 centímetros, traducción João Maria André, coescrit amb Carles Alberola.

VALENCIÀ
1998. Scout. Colección Teatro Siglo XX, Universitat de Valencia.

Obra premiada


1993. Accèsit del Premio Durango Baqué de Textos Teatrales de Durango, per Noticias
del desorden, coescrita amb Alejandro Jornet.
1995. Premi Àngel Guimerà de Teatre, per Les Baves de Lee Marvin,
1996. Accèsit Premi Marqués de Bradomín, per Scout.
1997. Ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana, per Òxid.
1998. Ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana, per L'any que ve, coescrito amb Carles Alberola.
1998. Nominacions al millor espectacle i millor autors dels Premis de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana, per Òxid.
2000. Premio de les Arts escèniques de la Generalitat Valenciana al mejor espectáculo, por Besos.
2000. Premio de la Cartelera Turia al mejor espectáculo valenciano, por Besos
2000. Ajuda a la creació de Teatres de la Generalitat Valenciana, per Follow Me.
2001. Premio MAX de las Artes Escénicas al mejor texto en catalán, por Besos.
2001. Premio de la Associació d’Escriptors valencians al mejor texto teatral, por Besos
2003. Premi Ciutat d'Alcoi, per Indecent.
2003. Premi de Teatre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana, per Indecent.
2003. Finalista del Premi Micalet de Teatre, per Love Me Tendre.
2003. Finalista dels Premis Octubre de Teatre, per Hip Hop.
2005. Premi Max Aub de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana, per Pica, ratlla i tritura.
2005. Seleccionat com a Espectacle Revelació de la Comunitat Valenciana als premis Max, per Pica, ratlla i tritura.
2006. Premi Palanca i Roca dels Premis Literaris Ciutat d'Alzira, per Combustió.
2009. Premi Abril al millor espectacle de teatre, per Moby Disc
2009. Premi Abril del públic al millor espectacle de l'any, per Moby Disc.
2009. Nominació als Premis de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana com a millor text i millor espectacle, per Moby Disc.
2010. Premi Abril al millor autor i al millor espectacle d'adults, per L'art de la fuga.
2012. Finalista dels Premis Max al millor espectacle revelació, per Eufòria.
 

Bibliografia

Articles, capítols, pròlegs

ALAPONT, P. (2003). Pròleg a Spot, de Carles Alberola i Roberto García. Edicions Bromera, Alzira.
ANDRÉ, J. M. (2003). “Pelos labirintos do desejo...” Programa de mà de 23 centímetros, Teatro-Estudio Bonifrates, Coimbra, Portugal.
DIAGO, N. (1996). “La escritura dramámtica valenciana finisecular: De islas y archipiélagos”. Islas. Universitat de València, València, p. 11-24.
GONZÁLEZ, R. (1998). “El Robert positivando chicas desnudas”. Scout / Òxid. Universitat de València, València, p. 9-11.
HERRERAS, E, (2006). 30 anys de l'Horta. 30 anys de teatre valencià. Edicions Bromera, Alzira, p.105-129.
HERRERAS, Enrique (2016) “Roberto García: pica, ratlla i tritura el teatre"”. L’aiguadolç, 45, Pedreguer, p.65-76. 
ÍNSULA DRAMATARIA (2006). “Presentación”. Islas. Universitat de València, València., p.9-10.
MARTÍNEZ, J. A. (2007). Pròleg a Combustió, de Roberto García. Edicions Bromera, Alzira.
ORDÓÑEZ, Marcos (2003). Pròleg a Besos, de Carles Alberola i Roberto García, Edicions Bromera, Alzira.
ORDÓÑEZ, Marcos (2003) A pie de obra. Alba Editorial, Barcelona, p.24-31
PUCHADES, X. (2007). “Roberto García: Una dramaturgia del (des)engaño”. Pica, ratlla, tritura, de Roberto García, Generalitat Valenciana, València, p.9-26.
RAGUÉ-ARIAS, M. J. (2000). ¿Nuevas Dramaturgias? (Los autores de fin de siglo en Cataluña, Valencia y Baleares). INAEM, Madrid, p. 22, 27, 99, 119, 122, 176, 246, 250, 258.
TORTOSA, Virgilio (2000), “Panorama de la dramatúrgia Valènciana dels 90”.  Aproximació al teatre valencià actual (1968-1998), Universitat de València, València, p. 187-260.
 

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

ABC (2000). “Alberola: Besos recupera canciones a las que nunca se les ha hecho honor”. ABC, Catalunya, 27 d'agost.
AGENCIA EUROPA PRESS (2007). El VEO presenta por primera vez dos obras de  producción propia de creadores valencianos”. Las Provincias, 18 de desembre.
AVUI (2002). “Un musical valencià al Poliorama”. Avui, 18 de gener.
AYANZ, M. (2001). “Besos”. La Razón, 12 de gener.
-(2001). “Albena teatre llega al Príncipe cargado de Besos y canciones de los años 60. 70 y 80”. La Razón, 17 de gener.
BAILE, F. (2002). “Trío porcino reinventado”. El Periódico, 1 de febrer.
BALDELLOU, E. (2000). “Teatro fácil”. Segre, Lleida, 31 de maig.
-(2001). “Influenciats pels anuncis”. Segre, Lleida, 24 d'abril.
-(2006). “Una divertida metáfora sobre el comportament dels humans”. Segre, Lleida, 19 de gener.
BASSA, A. (2005). “Els petits s'endinsen en el món del teatre per la porta de l'Iglú”. Balears, 29 de setembre.
BATLLE, P. (2001). “El Teare del Mar s'omplirà de rialles i d'intriga amb l'inquietant i divertida comèdia Follow me”. Balears, 16 de gener.
BELMONTE, E. (2005). “Deconstrucción de la virilidad”. El Mundo, 3 de juny.
BENACH, J.A. (2005). “Apoteósica mediocridad”. La Vanguardia, 13 de juny.
BURGUERA, D. (2012). “Teatres estrena Reset, una obra sobre el olvido”. Las Provincias, 18 d'abril.
CENTENO, E. (2001). “El humor de nuestros días”. Diario 16, 21 de gener.
CERVERA, E. (2005). “Albena teatre llega al Borrà con una fábula de adultos”. El Periódico, 3 de juny.
CLUA, G. (2005). “L'increïble penis minvant”. El Periódico de Catalunya, 16 de juny.
CORTINA, G. (2007). “La bella durmiente del siglo XXI”. Diario de León, 14 de novembre.
C.P. (2004). “L'Horta Teatre propone una nueva mirada a lo cotidiano en la obra María Fideus”. Tribuna, Salamanca, 27 de desembre.
DIAGO, N. (1998). "Joan, el Cendrós". Cartelera Turia, 19 d'octubre.
-(2000). “Folow-me, para celebrar los 25 años de l'Horta Teatre”. Cartelera Turia, 19 de maig.
-(2003). “De buenas intenciones...” Cartelera Turia, 23 de maig.
-(2011). “Personal Coach”. Cartelera Turia.
DIARIO DE NOTICIAS (1999). “Elogio al karaoke”. Diario de Noticias, Pamplona, 24 de novembre.
DIARIO DE VALENCIA (2004). “Spot fue vista por más de 20.000 espectadores”. Diario de Valencia, 10 de gener.
DÍAZ-FAES, F. (2000). “Al pie de la letra”. La Nueva España, Oviedo, 14 de novembre.
DOMÍNGUEZ, S. (2005). “Jugando con el pene”. Las provincias, 28 de novembre.
-(2005). “La puerta hacia el drama”. Las Provincias, 5 de desembre.
EL PAÍS (1999). “Un éxito cantado”. El País, Madrid, 18 de setembre.
EL TEMPS (2001). “Besos torna a casa, Temps, 18 de desembre.
-(2005). “Albena Teatre ofereix una faula per adults a la Sala l'Horta”. El temps, 5 d'abril.
E.P. (2009). “El Teatro Arniches de Alicante acoge hoy y mañana el musical Moby Disc”. La Verdad, 6 de febrer.
-(2013). “Besos alcanza las 900 funciones”. Levante, 22 de maig.
ESTEBÁN, R. (2000). “Besos torna al teatre de Salt després d'una gira triomfant pels escenaris de tot l'Estat”. El Punt, Girona, 6 de juny.
FALOMIR, J. (2001). “Amores no correspondidos y amores que matan”. Las Provincias, 23 de maig.
F.H. “Burbujas de champán”. El Norte de Castilla, Valladolid, 5 de maig.
FONDEVILA, S. (2012). “Eufòria”. Ara, 14 de desembre.
GARCÍA, C. (2002). “Besos lanza una mirada irónica y musical a las relaciones de pareja”. Mediterraneo, 26 de juliol.
-(2003). “Un Spot crítico con la publicidad, en el Principal”. Mediterraneo, 7 de febrer.
GARCÍA, M. (2000). “Es importante tocar la emoción del espectador”. Las Provincias, 14 de juny.
GARZÓ, A. (2002). “Spot, otro éxito de Albena”. Levante, 9 d'agost.
GASET, A. (2007) “Combustió”. L'Illa 46, p.27.
GINART, B. (2005). “Albena Teatre lleva al Borràs Perfect, un cuento urbano gamberro”. El País, Barcelona, 8 de juny.
GÓMEZ, N. (2017). "El meu somni és que la marca arts escèniques estiga tan arrelada en la professió que cap govern puga qüestionar-la". Eq'iliquà, 42, juliol, p.18-27.
G.S. (2000). “Un montaje sobre el mundo de la pareja”. La Gaceta, Salamanca, 3 de març.
GUTIÉRREZ, E. “Feliz cumpleaños y... que cumplan muchos más”. Mini Diario, 28 d'abril.
GUZMÁN, A. (2001). “Al rojo vivo”. Guía de Madrid, ABC, 12 de gener.
HERRERAS, E. (1996). “Paisaje infantil”. Cartelera Turia, 24 de juny.
-(1996). “Eternamente inacabado”. Cartelera Turia, 18 de novembre.
-(1998). “Irresistible encanto”. Levante, 13 d'octubre.
-(1998). “Humor macabro”. Levante, 11 d'octubre.
-(2000). “XXV años de L'Horta Teatre”. Levante, 7 d'abril.
-(2001). “Demasiadas teclas”. Levante, 28 de maig.
-(1999). Besos. Levante, 12 de desembre.
-(2002). Spot. La Cartelera Levante, 27 de desembre.
-(2005). “Perfect, de Roberto García”. Cartelera Turia, 25 de novembre.
-(2005). “Perfecta factura”. Levante, 23 de novembre.
-(2005). “Crema de emociones”. Levante, 22 de novembre.
-(2011). “Una terapia peligrosa”. Levante, 29 de desembre.
-(2012). “Necesitamos muchos Besos”. Levante, 18 de maig.
-(2012). “Cosmopolita danza italiana”. Levante, 11 de maig.
HERVÁS, C. (2000). “Besos, una obra plagada de humor”. Las Provincias, 28 de setembre.
INFORMACIÓN (1999). “El germen de un gran musical”. Información, Alacant, 26 de novembre.
JIMÉNEZ, J. (2000). “La extraña poción”. Qué y Dónde, 16 de juny.
JOLOPCA (2001). “Besos, un espectáculo sobre las relaciones en clave de humor”. Lanza, Ciudad real, 20 d¡octubre.
LA CLAVE (2005). “Estímulo e información”. La Clave, 2 de desembre.
LAS PROVINCIAS (2001). “Besos llega en el Olympia a sus 500 representaciones representaciones”. Las Provincias, 29 de desembre.
-(2005). La Sala l'Horta celebra su décimo aniversario”. Las Provincias, 31 de maig.
-(2009). “Moby disc”. Las Provincias, 16 de gener.
-(2012). “Teatres estrena Reset, una obra sobre el olvido”. Las Provincias, 18 d'abril.
LA VERDAD (1998). “La suerte y la muerte”. La Verdad, 19 de novembre.
-(2009). “Música y teatro unidos”. La Verdad, 6 de febrer.
LEVANTE (1999). “Carles Alberola: Queríamos contar en 3 o 5 minutos una historia como en las canciones”. Levante, 9 de desembre.
-(1999). “Alberola, Perales y los diablos”. Levante, 12 de desembre.
-(2001). “La Sala L'Horta fica en escena l'obra Les tres porquetes”. Levante, 14 de novembre.
-(2015). L'Horta Teatre y Sala L'Horta celebran sus aniversarios con Cyrano de Bergerac”. Levante, 15 d'abril.
-(2015). “El Teatre Micalet entra en campaña electoral con Palabras mayores”. Levante, 2 de desembre.
LIMONGI, T. (2000). “En Besos hay tragedias envueltas en un papel de chocolate”. Última Hora, Palma de Mallorca, 5 d'abril.
L.N.F. (2004). “Maria Fideus entretuvo al público del Liceo con sus imaginativas historias”. La Gaceta, Salamanca, 28 de desembre.
LLORENTE, M. (2005). “Monotonia con buena estética”. Información, 10 de maig.
-(2009). “Interesante inventiva”. Información, 9 de febrer.
-(2011). “Refrescante comienzo”. Información, novembre.
MAÑEZ, J.A. (2005). “Nueva vanguardia”. El País, 25 de novembre.
MARTÍN, M. (2000). “Els records i els protagonistes”. Levante, 7 d'abril.
MATESANZ, J. (2001). “Folow me”. Balears, 23 de gener.
MELGUZIO, J. (2012). “Combatir el desánimo”. Heraldo de Aragón, 3 de novembre.
MELIÀ, R. (2002). “La vida dins d'un spot”. El Temps, 16 de juliol.
MENDIOLA, J. A. (2001). “Sencillez y eficacia”. Diario de Mallorca, 22 de gener.
MOLERO, R. (2003). “Nuevos lenguajes”. Levante, 31 d'octubre.
MOLTÓ, D. (2000). “Follow mw. Història d'un amor boig”. Época, 17 de maig.
NAVARRO, N. (2007). “Creadores con sello valenciano en el VEO”. Las Provincias, 19 de desembre.
OLIVARES, J. C. (2005). “Un penis que fa riure”. Avui, 17 de juny.
OLIVER, R. (2005). “Molt lluny de la perfecció”. Què fem? La Vanguardia, 17 de juny.
PASCUAL, A, (2005). “Dit obscè (sobre Indecent, de Roberto García)”. Avui, el 26 de maig
PÉREZ, A. (2000). “Besos triunfa en el Talía y rebasa las 100 funciones”. Las Provincias, 4 de gener.
PÉREZ DE OLAGUER, G. (2005). “Perfect, un conte destinat als adults”. El Periódico de Catalunya, 13 de juny.
PÉREZ GIL, L. (2001). “Besos plantea un viaje alrededor de la pareja con humor y canciones”. El País, 21 de gener.
P.M.R. (2000). “That's entertainment”. Diario de Mallorca, 12 d'abril.
RELAÑO, B. “Pica, ratlla, tritura”. Artez, maig.
RICART P. (2020). "Entrevista con Roberto García sobre el Laboratorio Ínsula Dramatària Josep Lluís Sirera". A Escena Valencia, 18 juliol. 
RODRÍGUEZ, R. (2002). “Albena lleva al Principal su irónica visión de la publicidad”. Levante, 17 de desembre.
ROSSELLÓ, R. X. (2003). “La comèdia actual segons Alberola-García”. Lletres Valencianes, 9, p.120.
-(2004). “Bromera i Albena una altra vegada de la mà”. Lletres Valencianes, 11.
SABATER, M. (2004). “Spot, contaminació publicitària”. Diari de Sabadell, 17 de juliol.
SAHUQUILLO, J. (2011). “El autor, el predicador y el mago de los sonidos”. Metropolità, 28 de març.
SALVAGNI, A. (2010). “L'arte della fuga”. Martelive, lo spettacolo totale, 14 de desembre.
SÁNCHEZ, A. M. (2013). “Esa antigualla llamada estado del bienestar...”. Levante, 12d'abril.
SANCHIS, G. (2011). “I després de l'eufòria, què? Nonada.es.
SEBASTIÀ, J. (2000). “Tiempo de teatro”. Valencia Semanal, 19 de maig.
SEMPERE, A. (2009). “Experimento”. La Verdad, 14 de febrer.
SERRA, L. (2005). “El hombre perfecto”. Guía del Ocio, barcelona, 16 de juny.
SUARI, M. (2011). “Pintando sonrisas para acabar con el pesimismo”. Levante, 25 de maig.
TORRES, R. (2001). “Divertimento burlón y entrañable”. Guía del Ocio, 12 de gener.
TORRES, S. (2005). “Albena presenta en El Musical su última producción Perfect”. El Mundo, 16 de novembre.
URÍAS, F. (2001). “El baul de los recuerdos”. Metrópoli, El Mundo, 19 de gener.
VALL, T. (2005). “Perfect, una comèdia sobre la imperfecció”. Avui, 3 de juny.
VIVANCOS, M.J. (2005). “Perfect, una fábula para adultos”. Las Provincias, 25 de novembre.
-(2005). “Pica, ratlla, tritura. La mente es como un turmix”. Las Provincias, 9 de desembre.

Enllaços

http://aveet.eu/garcia-roberto/
http://lhortateatre.com
http://www.albenateatre.com/

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: Ramon X. Rosselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es