Serra Gómez, Clàudia

Si vols contactar amb el/la autor/a, emplena el formulari i ens posarem en contacte amb ell/ella el més prompte possible.





Accepte les condicions i la política de privacitat

Fitxa d'autor en Dramatea

Serra Gómez, Clàudia

Data de naixement: 29/03/1996
Població: Sueca (València)
Dècada: Dècada dels 90's

Trajectòria

Graduada en Filologia Catalana per la Universitat de València en 2018. Al llarg dels quatre anys d’estudis universitaris, Serra s’implica activament en diferents projectes de divulgació i crítica literària. L’exemple més destacat és la revista literària dels joves escriptors del País Valencià, Gargots, fundada en 2014 per un grup d’estudiants. L’autora s'hi incorpora com a col·laboradora i, entre 2017 i 2019, passa a formar part del consell editorial. En aquesta revista, publica els seus primers textos teatrals, les peces breus: Després de tants anys (2014), Cap algun lloc (2015) i Homes i rates (2017); també hi escriu articles sobre Montserrat Roig o Joan Fuster, i fa entrevistes a Carles Alberola o a l’editor Vicent Olmos.

Entre 2016 i 2019, manté una col·laboració prou constant amb la revista literària de la Universitat de València, Caràcters, on escriu crítiques de publicacions teatrals. Fins a hui ha ressenyat obres de Xavier Puchades, Marta Buchaca, Pere Riera, Francesc Meseguer o Clàudia Cedó. De manera més puntual, ha realitzat la mateixa tasca en altres publicacions com AfersFuturaNúvol o Diari La Veu. En aquest darrer diari, forma part de l’equip de La Veu dels Llibres des de la seua aparició en 2020. En aquesta secció, trobem reflexions de l’autora sobre el teatre de Sarah Kane, Wajdi Mouawad o Josep Maria Benet i Jornet. Més recentment, ha prologat una obra de Joan Nave per a l’editorial Bromera. Tot aquest interés pel teatre contemporani i, en concret, pel teatre català convergeix en el seu treball de fi de grau, La darrera etapa de la dramatúrgia de Sergi Belbel (2018), dirigit pel professor Ramon X. Rosselló.

Com hem assenyalat, Serra publica els primers textos teatrals en la revista Gargots, en el mateix període en què guanya el premi de teatre de la Universitat de València d’Escriptura i de Creació en dos ocasions, amb Zoôn Politikón (2015) i Evast (2016). Ambdós textos seran publicats per la mateixa universitat i llegits en públic per l’Aula de Teatre a la Sala Matilde Salvador. De la direcció de la primera lectura dramatitzada s’encarrega Josep Valero i, de la segona, Pau Pons. Cal afegir que Serra també escriu narrativa, com demostren els nombrosos relats publicats en el blog Casualitats al llarg de 2018.

Després de graduar-se, l’autora dirigeix la seua formació filològica cap a dos possibles camins professionals. D’una banda, amb la intenció de formar-se com a docent, cursa el Màster Universitari de Professor/a de Secundària a la Universitat de València, en l’itinerari de Llengua i Literatura Catalanes; i d’altra banda, aprofundeix en el seu vessant com a autora teatral i cursa el Màster Universitari en Estudis Teatrals a l’Institut del Teatre de Barcelona. Les pràctiques d’aquest màster les farà amb Sergi Belbel al Teatre Nacional de Catalunya, en concret amb la producció Monroe-Lamarr (2020), de Carles Batlle. Abans, entre 2018 i 2019, l’autora havia assistit a diversos cursos de dramatúrgia de l’Obrador Internacional de la Sala Beckett de Barcelona, amb dramaturgs de referència internacional com Frédéric Sonntag, Rafael Spregelburd, Joseph Danan o Abel González Melo, entre altres. En aquesta etapa de formació estrictament teatral, Serra estrena dos peces: a València, amb Assaig (Grup de Teatre de la Universitat de València), presenta un treball a partir d’un projecte d’escriptura col·laborativa, Esquerdes (2019), amb direcció de Pep Sanchis; i a Barcelona, dirigeix per primera vegada un text propi, seleccionat a la II Edició d’Al Forta Teatre des d’una altra disciplina, la peça breu Els nous oradors (2019), estrenada a l’espai nunArt Guinardó.

En 2020, Serra assisteix a les Rencontres théâtrales internationales de La Me’ec a Pont-à-Mousson, França; també rep una beca de l’Institut Ramon Llull i l’Obrador de la Sala Beckett per a participar al Festival de dramatúrgia jove de l’Interplay Europe, a Berlín. En 2021, de nou la Beckett i l’Institut Ramon Llull han seleccionat l’autora per a fer una estada d’escriptura teatral a l’Studio International des éscritures pour le théâtre d’Avignon, una activitat coorganitzada entre La Chartreuse, Centre National des écritures du spectacle i l’Institut Ramon Llull. Aquest mateix any, per primer vegada, l’autora ha rebut l’ajuda a la creació d’escriptura escènica de l’Institut Valencià de Cultura.

L’últim treball publicat data de 2020 i és una adaptació de L’Heroi, de Santiago Rusiñol. Des de 2021, l’autora és membre del comité de direcció de la col·lecció de narrativa de l’editorial Afers, junt amb Vicent Olmos i Josep Alapont. 

Trajectòria actualitzada JULIOL 2021
© Xavier Puchades

Obra estrenada

Textos dramàtics originals

2019. Els nous oradors. Direcció Clàudia Serra. II Edició d’Al Forat. NunArt Guinardó, Barcelona. (TB)
2019. Esquerdes. Direcció Pep Sanchis. ASSAIG (Grup de Teatre de la Universitat de València), Sala Matilde Salvador, València.

Lectures dramatitzades (Nacionals)

2016. Zoôn Politikón. Direcció Josep Valero. Aula de Teatro de la Universitat de València, Matilde Salvador, València. 
2016. Evast. Direcció Pau Pons. Aula de Teatro de la Universitat de València, Matilde Salvador, València. 

Obra publicada

Textos dramàtics originals

2014. Després de tants anys. Revista Gargots, 1, p.34-50. (TB)
2015. Cap algun lloc. Revista Gargots, 2, p.26-34. (TB)
2015. Zoôn Politikón. Premis de la Universitat de València d’Escriptura i de Creació, Universitat de València. 
2016. Evast. Premis de la Universitat de València d’Escriptura i de Creació, Universitat de València. 
2017. Homes i rates. Revista Gargots, 10, p. 42-48. (TB)

Dramatúrgies, traduccions, adaptacions i versions teatrals

2020. L'Heroi, de Santiago Rusiñol. Onada edicions, Benicarló. 

Reflexió i investigació teatral de l'autor: Llibres

2018. La darrera etapa de la dramatúrgia de Sergi Belbel. Treball final de grau de Filologia Catalana, direcció Ramón X. Rosselló, Universitat de València. (inèdit)

Reflexió i investigació teatral de l'autor: programes de mà

2015. “Un revolucionario”. Ovidi intemporal, d’Antoni Miró. Ajuntament d’Alcoi. 
2019. "La proposta d'Esclafit Teatre". @Rita_Trobador, de Joan Nave, Bromera, Alzira, p. 11-17.
2020. (Pròleg). L'Heroi, de Santiago Rusiñol. Onada edicions, Benicarló. 

Reflexió i investigació teatral de l'autor: premsa, publicacions culturals i especialitzades

2015. “L’Odissea de Mira”. Núvol, 6 de març. 
2015. “Vicent Olmos, l’editor”. Núvol, 21 d’abril. 
2015. “Fuster i els secrets d’alguns clàssics”. Núvol, 13 de juny.
2015. “Second round. Art i lluita als instituts valencians”. Revista Futura, 31, Universitat de València. 
2016. “Saqueig, una realitat esperpéntica”. Caràcters, núm. 75-76, València, p. 76
2016. “Les entrevistes de Montserrat Roig”. Revista Gargots, 9, p.6-8.
2017. “El museu casa”, amb Maria Saiz. Revista Gargots, 10, p.6-8.
2017. “Fuster rere els escenaris”, amb Ismael Sempere. Revista Gargots, 10, p.14-15.
2017. “To be or not to be. Shakespeare, un clàssic de la literatura catalana?”, Afers, XXXIII:80, p.836-837.
2017. “La tragèdia d’una família normal. Marta Buchaca”. Caràcters, 80, p.46.
2017. “Infàmia i Desclassificats, la primera i la darrera de Pere Riera”. Caràcters, 81, p.36.
2017. “Josep Maria Fulguet: Shakespeare en la veu dels traductors catalans”. Afers, XXXII:88, p.836-837. 
2017. “El Calders de Sempere, el Calders de sempre”. Diari La Veu, 2 de novembre.
2018. “El teatre català (Reivindicant autories)”. Casualitats.wordpress.com, març.
2018. “Qüestionari Proust. Carles Alberola”, amb Xavi Hernández. Revista Gargots, 12, p.7-14.
2018. “La llegenda d’un nom”. Revista Gargots, 13, p.5-6.
2018. “Suposadament teatre”. Caràcters, 83, p. 46. 
2019. “Vicent Olmos, l’editor”. Revista Gargots, 15, p.7-14.
2019. “Una gossa en un descampat, la veritat de la ficció”. Caràcters, 87, p.46. 
2020. “La violenta Sarah Kane”. La Veu dels Llibres, 22 de febrer.
2020. “Wajdi Mouawad i la nova tragèdia: La sang de les promeses”. La Veu dels Llibres, 14 de març.
2020. “Josep Maria Benet i Jornet. La roda del temps”. La Veu dels Llibres, 11 d’abril. 
2020. “Joan Nave, Joanot”. Tirant, 23, p.351-355.

Obra premiada

2015. Premi de teatre de la Universitat de València d’Escriptura i de Creació, per Zoôn Politikón
2016. Premi de teatre de la Universitat de València d’Escriptura i de Creació, per Evast.
2021. Ajuda a la creació d'escriptura escènica de l'Institut Valencià de Cultura. 

 

 

Bibliografia

Recepció en premsa i publicacions especialitzades

HERNÁNDEZ I GARCÍA, X. (2021). “L’Heroi, de Santiago Rusiñol”, La Veu dels Llibres, 2 de maig. 

Enllaços

https://aveet.eu/serra-claudia/
https://autorsalesaules.com/2021/04/21/claudia-serra-gomez/

Disseny del projecte: Josep Lluís Sirera i Xavier Puchades · Assessor: Ramon X. Rosselló
© Centre de Documentació Escènica IVC, Xavier Puchades
Logo Culturarts

Plaça Viriato s/n · 1er. pis
46001 València
Tel. 961 20 65 38 · 961 20 65 00
biblioteca_teatre@ivc.gva.es
fmedina@ivc.gva.es